Nye signaler fra IAT A/S
Klaus Sandfeld, der satte sig i direktørstolen hos IAT A/S den 1. september 2005, kommer fra rederiet Norfolk Line, der tilhører A.P. Møller Gruppen. Slægtskabet fornægter sig heller ikke, - det er svært at få trukket konkrete oplysninger ud af Sandfeld, som bøjer af på næsten alle spørgsmål med relation til virksomhedens størrelse, markeder eller nøgletal. Til gengæld får vi ren besked, når drejer sig om antallet af medarbejdere i IAT A/S, der er den del af koncernen, der beskæftiger sig med køle-og-frysetransporter samt tørgods. Og så hører vi i detaljer om IAT A/S?s nye eksponering.
Nyt signal i EuropaKlaus Sandfeld siger om ændringen af markedsføringsplanerne: - Vi har netop implementeret en beslutning om en ny eksponering for IAT A/S. Baggrunden er, at vi mener, IAT er en velkendt transportvirksomhed i Danmark, mens vi på den anden side er sikre på, at det vil være en god idé at få udbredt kendskabet til virksomheden i Europa.
- Derfor har vi nu besluttet at udskifte cirka halvdelen af alle vore velkendte trailere. I Danmark genkender man os jo på de 13,60 meter lange, pæne, nydelige og hvidvaskede trailere med IAT-logoet. Ændringen går ud på, at vi fremover vil bruge den lange hvide side på trailerne til at reklamere for os selv og vore forskellige transportprodukter.
Vi skal være mere internationale, så alle kan være med, og derfor har vi udviklet det nye slogan: ?Your Temperature ? Our Speciality?, der fremover skal pryde IAT-trailerne.
- Logoet skal stå på siden af traileren sammen med farvede fotos af de forskellige produkter, IAT transporterer. På den måde sender vi det nye stærke signal ud på de europæiske motorveje, at IAT er en god samarbejdspartner, når det drejer sig om køl & frys transporter.
En sej proces
De første trailere med nyt blikfang kører allerede i Europa.
? Men det er en lang og kompliceret proces at lave stilen om, så ændringerne løber hen over hele året, tilføjer Sandfeld.
- Samtidig må vi konstatere, at det er en stor investering, som vi gerne vil have sikkerhed for betaler sig. Vi mener, det er rimeligt at foretage målinger på effekten, og selv om det er vanskeligt at gennemføre korrekte målinger, så har vi nu vedtaget, at vi fremover vil lodde markedsføringsværdien på grundlag af antallet af nye henvendelser på nettet, - og måske vil vi også spørge hver enkelt kunde, hvor de har fået vores navn fra.
- Igangsætter man en så storstilet forandring, der koster dyrt både i kroner og tid, mener jeg, man er nødt til at vide, om forrentningen er tilfredsstillende og generer mere omsætning.
De europæiske motorveje
Det drejer sig for IAT A/S ? som for mange andre mellemstore, danske transportvirksomheder ? om at få sat tænderne i globaliseringskagen og sætte sig på sin del af markedsvæksten, der allerede er konstateret.
? IAT skal ud og vise de europæiske producenter, at vi eksisterer, så vi kan sikre os en rimelig andel af den vækst, vi forventer vil følge globaliseringen og udflytningen af produktion til lønbillige lande. Men det kræver rigtig mange IAT trailere at komme ud til alle kroge af det europæiske marked, erkender Sandfeld. ? Og det kræver også store investeringer. Investeringer som man altid skal vurdere nytten af.
- Det er vigtigt for mig at understrege, at IAT satser på kontrolleret vækst. Enten ved hjælp af opkøb her eller i udlandet, eller organisk. Vores markedsføring er begrænset til annoncekampagner i Danmark og deltagelse i de store udenlandske fødevaremesser, i henholdsvis Belgien og Frankrig, hvor vi spotter nye kundeemner inden for fødevareindustrien. Der får vi en masse værdifulde kontakter, som vi bearbejder, når vi kommer hjem, for dem der er på messerne er sjældent ude for at købe transport. Derfor drejer det sig for os om at finde potentielle kunder til fremtidige aktiviteter.
IAT?s Transportprodukter
Transportvirksomheden, der har hjemme i Esbjerg, tilbyder køl & frys transporter i double compartments med flytbar væg og deraf følgende mulighed for differentieret transporttemperaturer i containerens to afdelinger. ? Vi har mange kunder til køl & frys transporterne og forskellige trailere, så de fleste behov kan imødekommes, siger Klaus Sandfeld, ? for IAT kører et rimeligt bredt udsnit af de varer, som forbrugerne i dag efterspørger. Vi har kunder både i Danmark og i udlandet, men 99 procent af transportopgaverne er eksport. Der er i dag 30 medarbejdere i IAT A/S, mens hele koncernen har omkring 250 ansatte, medregnet en afdeling i Krakow, Polen. De fremherskende markeder er Tyskland, Benelux, Frankrig, Italien og Polen.
Nye tiltagSom en lang række andre mellemstore og store danske transportvirksomheder er der ? uden at det bliver bekræftet af direktøren - her tale om en sund og fornuftig forretning med penge på bankbogen til ekspansion.
- Vi overvejer naturligvis hele tiden nyt tiltag, siger Klaus Sandfeld, - enten i form af nye transportprodukter eller nye markeder, som vi har kastet øjnene på. Men uden at spænde buen for hårdt, - og efter åbningen af kontoret i Polen har vi ingen konkrete planer om nyetableringer i udlandet. Derimod kan vi vel sige, at vi har indkredset nogle markeder, som vi mener er mere interessante end andre, - og som vi derfor vurderer løbende. Men jeg kan ikke her afsløre, hvilke lande det drejer sig om udover at sige, at vi bevæger os mod øst ? ligesom flertallet af andre transportvirksomheder.
- Udvikling af nye forretningskoncepter er en forudsætning for, at vi er med også i fremtiden. Men da det altid er kapitalkrævende at bevæge sig ud, hvor man ikke har været tidligere, er det noget vi overvejer grundigt fra gang til gang. Der skal både mere manpower og flere indlejede vognmænd på banen. Det er ikke bare noget man lige går hen og gør.
Ændret mønsterKlaus Sandfeld har med sine 19 år hos Norfolk Line oparbejdet et godt erfaringsgrundlag for transporter generelt, selvom det næsten udelukkende drejede sig om transport af tørgods. Hos IAT er bøtten vendt, der kræver dagligdagen også viden om køl & frys.
- Jeg er ved at få ændret min gamle erfaringsprofil fra tiden hos Norfolk Line fra overvejende tørgods over i retning af en mere balanceret profil mellem de to transportformer. Jeg har brug for en bedre erfaringsbalance mellem produkterne, ikke mindst fordi IAT især ser en indbringende fremtid på køleområdet. IAT favner bredt, og uden at prale har vi et transportprodukt til næsten hver smag.
- I takt med den stigende rejseaktivitet i Danmark, forventer vi, at danskernes behov for at opleve de samme kulinariske højdepunkter herhjemme som på feriestederne, vil medføre krav om flere udenlandske specialprodukter, fra for eksempel Frankrig og Italien, på de danske supermarkedshylder.
- Her skal IAT være klar til at tilbyde transport af mindre partier varer til en konkurrencedygtig pris, fastslår den 40-årige direktør. - Vi forventer ikke at blive kæmpestore på transport af full-loads, - det kan alle, og konkurrencen er ekstremt hård. Vi vil langt hellere være store på småpartier, og vi har i dag mange mindre kunder, der bruger vores cirka 1.000 kvadratmeter store kølelager i Esbjerg til omlæsning og oplagring af mindre partier specialprodukter, som de eventuelt selv henter, når de skal aflevere en ordre til en kunde. Kølelageret er særdeles fleksibelt og har fået godt fat. Det har i dag god belægning, og det er klart, at kommer det rigtige tilbud, så er vi klar til at udbygge denne aktivitet, lyder det fra Klaus Sandfeld, der efter mange år i en stor international virksomheder, som han stadig har respekt for, nyder, at beslutningsprocessen er blevet hurtig og effektiv. ? Det gør det nemmere at drive virksomhed, tilføjer han.
-----