Glem ikke linktrailerkombinationen
Interessen for at indføre modulvogntog herhjemme møder stigende interesse ? både fra organisationerne, politikere og brugerne. Udgangspunktet er, at rigtigt brugt vil modulvogntoget være med til at lette trafiktrykket, gavne miljøet og øge effektiviteten. Modulvogntoget er landevejstransportens produktudvikling og et af svarene på de stigende godsmængder, som alle prognoser taler om.
Men når man går i gang med regler for hvilke modulvogntogskombinationer, der skal have lov til at køre på dele af danske vejnet, må man ikke glemme linktrailerkombinationen, der også kaldes B-dobbelt.
For hvis danske vognmænd skal have en konkurrencefordel er linktrailer-kombinationen vigtig - fordi denne kombination giver vognmanden mulighed for at håndtere begge trailere med den samme trækker.
Det betyder, at en dansk vognmand, der vil gennemføre en transport til f.eks. den norske by Narvik, kan køre til den norsk/svenske grænse og afstille den ene trailer på grænsen. Derefter kan den korte kombination køre til Narvik og læsse af. Så kan trækkeren køre tilbage til grænsen og bytte trailer, hvorefter den næste trailer kan tømmes. Hvis man kun tillader forvogn-dolly-trailer og trailer-kærrekombinationerne, vil den slags ikke være muligt.
Vognmanden vil hele tiden være afhængig af, at der er en trækker til at tage traileren, som kører bagefter dollyen, og tilsvarende vil vognmanden med trailer-kærre kombinationen være afhængig af, at der en forvogn, som kan koble kærren og køre frem til aflæssestedet. Det vil betyde vognmanden, der vil køre til f.eks. Narvik, ikke vil opnå nogen fordele. Eksemplet er ikke tilfældigt valgt. Fra flere ture til den norske by har jeg med egne øjne set hvordan svenske transportfirmaer klarer transportopgaverne på den skitserede måde med linkkombinationen. Ved at tillade linktraileren, giver man mange flere transportfirmaer - store som små - en bedre mulighed for at udnytte materiellet og dermed en større konkurrence-evne.
Citydistribution
Linktrailerkombinationen består typisk af en tre-akslet lastvognstrækker med en tilkoblet kort to-akslet trailer, der har et ca. 7,8 meter lad og en forskydelig akselsektion.
I bagenden af akselsektionen sidder den en sættevognsskammel, hvortil man kobler en standard 13,6 meter lang treakslet trailer. Den forskydelige bogie bruges til at forskyde bogien frem, når man skal tømme den forreste trailer fra bagenden. Når linktraileren kører uden at have nogen standardtrailer tilkoblet i bagenden, er den korte kombination et meget fint citydistributionsvogntog, der med den korte totallængde kan køre inden for citydistributionszonerne med 12 meter totallængde.
Også danskereDet danskejede PNO Sverige AB, der er den største udlejningsvirksomhed af trailere i Sverige og Finland, har siden efteråret anskaffet sig 70 styk linktrailere og direktør Per N. Ørnstrand siger til Danmarks Transport-Tidende, at der er stor efterspørgsel efter den pågældende trailerkombination.
- Der foregår da også løbende en betydelig udvikling af denne trailertype, der også i stigende grad udlejes til danske kunder, oplyser han.
I løbet af kort tid udvider PNO Sverige programmet med nye linktrailere, der er udstyret med kølekasser.
(foto-løsning fra Linktrailer.pdf
(Vi skal bruge enten den øverste eller DHLvogntoget som det ene foto ? det andet skal så være det, der er på anden linie ? så vil læserne kunne forstå hvad det er.Altså to fotos ? for at læserne skal kunne forstå det. Undlad at bruge de nederste der handler om vekselladsvogne)
-----