23948sdkhjf

Vi holder øje med nye russiske fly!

Et af de spændende projekter hedder RRJ ? Russian Regional Jet. Bag det står den russiske fabrik Sukhoi, der mest har været kendt for militære flyproduktioner. Men Sukhoi står ikke alene: RRJ bygger på et samarbejde med en lang række vestlige producenter som blandt andre Boeing, det franske SNECMA, Thales og mange andre. Faktisk integrerer det nye projekt leverancer fra stort set alle de producenter, der også leverer til dagens aktuelle vestlige fly fra både Boeing, Airbus, Embraer og ATR.

Matcher Vesten

RRJ, der allerede har vundet 127 ordrer fra russiske operatører, blandt andre Aeroflot, vil søge at vinde plads på det internationale marked for regionale fly i størrelsesorden med Bombardier?s og Embraer?s fly med 60-95 sæder. Og denne plads skal vindes dels ved en teknologi, der matcher Vestens produkter ? dels og ikke mindst ved priser, der vil ligge betydeligt under konkurrenternes.

Endelig vil det kommende RRJ-fly kunne godkendes af både de amerikanske og europæiske myndigheder og blandt andet snildt leve op til både dagens aktuelle og fremtidens fortsat skrappere krav til miljøbelastning.

Den russiske RRJ påkalder sig derfor også interesse fra SAS, der vurderer situationen med henblik på fremtidigt køb af nye fly både til SAS selv og til selskaberne i gruppen i øvrigt, herunder f eks Estonian Air, airBaltic, Spanair og andre.

- Det er klart, at vi ikke kan se bort fra RRJ, der forekommer at være et lødigt alternativ til de kendte, vestlige produkter, siger Kurt Kyhne, SAS VP for flykøb og flådeplanlægning. Både når det gælder miljø, teknologi, rækkevidde og pris forekommer RRJ interessant.

- Vi har jo rynket på næsen ad sovjetiske fly. Men vi må jo ikke glemme, at de faktisk har bygget mange avancerede fly og at de var først ude i rummet. I samarbejde med den lange række af europæiske partnere, som er velkendte fra stort alle vestligt producerede fly, kan de nå langt, og det ser ud til, at vi må holde godt øje med udviklingen af denne RRJ.

Lødige alternativer

- Til gengæld har vi intet hastværk: Der er endnu en rum tid, før flyet er klar til drift, og vi har i dag de fly, vi skal bruge. Men vi er hele tiden på udkig efter lødige fremtidige alternativer ? og det russiske kort her er bestemt værd at holde godt øje med, siger Kurt Kyhne.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.613