Mindre luftforurening fra skibe
På denne dag bliver Østersøen nemlig et særligt område, hvor det brændstof, som skibene anvender, ikke må have et svovlindhold på over 1,5 pct.
Det er en halvering i forhold til det svovlindhold, der normalt findes i brændstoffet i større skibe i dag.
Kravet er indeholdt i MARPOL-konventionen, den internationale konvention om begrænsning af forurening fra skibe. Konventionens bilag VI vedrører begrænsning af luftforurening, og der foregår allerede nu drøftelser i FNs Søfartsorganisation, IMO, om en yderligere skærpelse af de internationale krav til luftforurening fra skibe. På et møde i IMO i begyndelsen af april indledtes drøftelser om den fremtidige reduktion af kvælstofilte (NOX) og svovlilte (SOX) samt partikler og flygtige organiske stoffer (VOC).
- Danmarks Rederiforening hilser det velkommen, at der nu i IMO er påbegyndt drøftelser om fremtidige muligheder for reduktion af luftforurening fra skibe
- Det er vigtigt for skibsfarten er fortsat at fremstå som en miljøvenlig transportform, lyder det fra de danske redere, som gør opmærksom på, at også Nordsøen til næste år får skærpede krav på linje med de, som vil gælde i Østersøen efter 19. maj i år.
-----