Løstrailere stadig i vækst på Kattegat
Stena Line øgede fragtomsætningen på ruterne over Kattegat med 4-5 procent i 2005 i forhold til året før. Trafikken på ruten Frederikshavn-Gøteborg gik ganske vist en anelse tilbage. Men det blev mere end opvejet af fremgangen på ruten Grenå-Varberg, der igen kom op på fuld frekvens efter Stena Nautica havariet, der flyttede omkring 10.000 trailere til Frederikshavn-Gøteborg ruten.
Samtidig stiger andelen af løstrailere i forhold chaufførledsagede vogntog fortsat. En udvikling, der for alvor tog fart med indførelsen af de skærpede køre-hviletids sanktioner sidste efterår.
- Andelen af løstrailere er fordoblet til omkring 16 procent på ruten Frederikshavn-Gøteborg. Udviklingen var mest markant sidste efterår, men vi oplever fortsat en svagt stigende andel af løstrailere, siger fragtchef Bent Kobberup, Stena Line Freight i Frederikshavn.
Udviklingen er mindre markant på ruten Grenå-Varberg, hvor andelen af løstrailere tegner sig for omkring 25 procent af trafikken.
- Grenå-Varberg har altid haft en relativt høj andel af løstrailere. Dels fordi de store speditionskunder bruger ruten meget, men naturligvis også fordi ruten er forholdsvis længere. Det gør sig også gældende på Oslo-ruten. Det er dyrt, at sætte en chauffør på standby i 8-9 timer, siger Bent Kobberup.
Handling
Det store antal løstrailere er en udfordring for Stena Lines mandskab. I Frederikshavn er medarbejderstaben udvidet med 3 mand.
- Vi sejler med kombinerede passager- og fragtfærger og udfordringen er naturligvis at overholde sejlplanen, der kun efterlader en turn-around tid på 30-45 minutter. Det giver et vældigt pres på handlingen i land, siger Bent Kobberup.
Færgerederiet har blandt andet indført faste bukke, der fastspændes på trailerne inden de køres ombord.
- Det gør at de kan stå fast og vi ikke skal bruge tid på surring ombord på færgen inden afgang. Teknikken, der ikke er ny, bruger vi især på den store passagerfærge Stena Jutlandica, fortæller Bent Kobberup.
Han forventer at andelen af løstrailere vil fortsætte med at stige svagt.
- De mindre operatører har nu fundet ud af, de godt kan håndtere det her setup. Men udviklingen skyldes ikke kun køre-hviletidsreglerne. Væksten i markedet gør det også sværere at finde ledige trækkere. Det inspirerer også vores kunder til at lade traileren tage færgeturen alene, siger Bent Kobberup.
NatturStena Line indførte i forbindelse med de skærpede kørehviletidsregler en ny service på de natlige overfarter: sovebiler.
- Det betyder, at chaufføren kan blive ombord på færgen og ikke behøver at køre i land ved anløb, så de ikke afbryder deres hviletid. Så får de kun et brud på køreskiven, nemlig når de kører ombord, forklarer Bent Kobberup.
Interessen for produktet er høj og de 10-15 pladser er ofte fuldt udnyttet. Servicen tilbydes på ruten Grenå-Varberg, på Stena Danica på Frederikshavn-Gøteborg og på Scanrail.
- Da Stena Jutlandica sejler uafbrudt døgnet rundt, kan vi ikke tilbyde sovebiler her, slutter Bent Kobberup.
-----