Terrorsikring af havne strammes op
Danske Havne afholdt temadag om terrorsikring af havne i slutningen af april. Her gav indlæg fra PET og Kystdirektoratet et lidt mere detaljeret indblik i konsekvenserne af de nye EU-regler på området.
Som ventet ligger EU?s direktiv sig tæt op ad de eksisterende regler. Den afgørende forskel i forhold til ISPS-koden, der fokuserede på aktiviteterne mellem skib og havn, så har EU-Kommissionen valgt at inddrage hele havneområdet i sårbarhedsvurderinger og sikringsplanerne
Temadagen var et led i den høringsproces, der går forud for godkendelsen af den nye danske bekendtgørelse på området, der ventes klar i midten af juni.
Dermed har de danske erhvervshavne godt et år til at gennemføre nye opdaterede sårbarhedsvurderinger og udarbejde nye sikringsplaner.
SikringsofficerIfølge et indlæg fra souschef Carl-Christian Munk-Nielsen, Kystdirektoratet, berører de nye EU-regler ikke direkte skibene, men der er et særligt fokus på ro-ro og færgetrafik, hvor gods og passagerer blandes, fordi det er et område, der betragtes som ?bløde mål?.
Der skal udpeges en havnesikringsofficer for hele havnen, som skal koordinere sikringsaktiviteterne med den sikringsansvarlige på de enkelte havnefaciliteter.
Sårbarhedsvurderingerne skal fastsætte havneområdets udstrækning og kan inddrage tilstødende områder, hvis de skønnes relevante.
De eksisterende sårbarhedsvurderinger kan være dækkende for den enkelte havn. Under alle omstændigheder, vil store dele af de gamle sårbarhedsvurderinger kunne genbruges.
TidsplanKystdirektoratet og Danske Havne forventer at kunne udsende en vejledning for havnesikring i slutningen af juni. Herefter kan havnene i samarbejde med den lokale politimester gå i gang med at udarbejde nye sårbarhedsvurderinger. Den proces ventes ifølge Kystdirektoratet at være afsluttet inden udgangen af november. Direktoratet forventer dog allerede at modtage de første nye sårbarhedsvurderinger i slutningen af august og alle sårbarhedsvurderinger ventes godkendt inden jul.
De nye sikringsplaner, der skal udarbejdes på baggrund af de godkendte sårbarhedsvurderinger, vil ifølge Kystdirektoratets tidsplan, senest at være godkendt i slutningen af maj 2007.
Dermed har havnene i værste tilfælde en god måned til at implementere sikringsplanen. Men reelt vil de fleste havne have betydeligt bedre tid til implementeringen og processen forventes generelt, at være langt mindre stressende end ved det pressede forløb ved implementering af ISPS-koden.
Afdelingschef Niels Madsen, redegjorde om terrorisme og om hvordan trusselsbilledet ser ud i Danmark især med fokus på havnene.
-----