23948sdkhjf

Fiat Doblo Cargo 1.3

Transport-Tidende anmeldte for nyligt Fiats faceliftede Doblo Cargo med den store 1.9 liters JTD motor. Nu har vi gentaget testugen med den 1.3 liters dieselmotor, som imponerede den europæiske motorpresse, da de sidste år kårede Fiat Doblo Cargo til Van of the Year 2006.

Motoren er en ny avanceret 4-cylindret dieselmotor med anden generation af commonrail-teknologien. Motoren er angiveligt den mindste motor til dato, der er udstyret med den såkaldte multijet teknologi, der hidtil kun er set på motorer med større slagvolumen.

Fiat Doblo Cargo har i forbindelse med faceliftet fået et blødere og rundere udseende, og samtidig er interiøret også blevet mere poleret.

Det vil utvivlsomt være den økonomiske 1.3 liters motor, der vil brumme dieseltoner i de fleste danske Doblo?er ? og det vil køberne næppe være kede af.

Det lille effektive vidunder under motorhjelmen har i sagen natur ikke det samme kraftoverskud som 1.9 JTD modellen. Men den halve liters slagvolumen gør faktisk ikke meget væsen af sig og vil næppe savnes.

Bedre brændstoføkonomi

1.3 liters motoren kører ifølge fabrikkens oplysninger 18,2 kilometer på en liter diesel, hvilket er en kilometer mere end 1.9 JTD-motoren. En sammenligning med den tidligere testede Fiat Doblo Cargo 1.9 JTD SX Maxi, der er tungere og har større vindmodstand er ikke rimelig. Men indtrykket fra testen af de to Doblo?er er klart, at brændstoføkonomien er markant bedre i 1.3 liters versionen.

Motorgangen er i sagens natur mere hørbar på den lille mulitjet, der jo skal slide mere end storebror. Støjniveauet i kabinen er ikke en af Fiat Doblo?s stærke sider og slet ikke i van-udgaverne.

Men selv med 1.3 liters motoren hører det til i den tålelige ende ? forudsat chaufføren ikke skal kører flere hundrede kilometer hver dag. Men det er et problem, som den deler med tilsvarende køretøjer.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078