23948sdkhjf

DTL aktiverer EU i tachograf-sagen

Adm. direktør Erik Østergaard og vicedirektør Morten Lindbo mødtes med embedsmænd i Kommissionen og den danske EU-ambassadør og transportattache.

Adm. direktør Erik Østergaard og vicedirektør Morten Lindbo mødtes med embedsmænd i Kommissionen og den danske EU-ambassadør og transportattache.



Møderne i Bruxelles forleden drejede sig om problemerne med de syv EU-lande, som endnu ikke har gjort sig klar til tachografen. Sagen blev bragt op over for EU-Kommissionen og Danmarks faste repræsentation i Bruxelles af DTL.

Erik Østergaard påpegede, at det er helt uacceptabelt, at de pågældende lande stiller de danske vognmænd, der opererer i udlandet, i en usikker situation mht., hvordan de skal dokumentere deres køre- hviletidssituation under kontroller i de syv lande (Ungarn, Slovakiet, Portugal, Grækenland, Cypern, Slovenien og Malta).

- Hvad skal en dansk chauffør, som har en lastbil med den nye tachograf gøre, hvis han stoppes af ungarsk politi? De kan ikke aflæse hans digitale fartskriver, da de kun teknisk er i stand til at aflæse de analoge fartskrivere. Der kan blive problemer omkring dokumentationen af køre- og hviletid, siger Erik Østergaard.

På mødet med den danske EU-ambassadør, Claus Grube, drøftede man også Udenrigstjenestens mulighed for at hjælpe danske vognmænd, som måtte komme i klemme i de pågældende lande, gennem orientering af de danske ambassader i landene. Også i Kommissionen var der interesse for at få oplysninger om eventuelle hændelser, der måtte opstå i landene. DTL understregede betydningen af, at Kommissionen slår hårdt ned på dem, der ikke overholder gældende EU-ret.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09