23948sdkhjf

DAF vil producere ekstra rene EEV-motorer

DAF Trucks N.V. vil senest ti næste år starte produktionen af ekstra rene EEV-motorer med lavere emissionsværdier end værdierne den strenge Euro 5 standard

DAF Trucks N.V. vil senest ti næste år starte produktionen af ekstra rene EEV-motorer med lavere emissionsværdier end værdierne den strenge Euro 5 standard



Ved at anvende DAF's SCR-teknologi i kombination med et passivt sodfilter reduceres mængden af partikler markant, hvorved DAF's EEV-motorer kan frembringe endnu lavere emissioner end gasmotorer.

Sidst i 1990'erne fastsatte man EEV-emissionsstandarden (Enhanced Environmental Vehicles) for at fremme udviklingen af renere motorer. I starten gik man ud fra, at denne standard kun kunne opnås med gasmotorer.

- Men takket være den teknologiske udvikling som DAF's dieselmotorer har gennemgået, især kombineret med monteringen af et intelligent indsprøjtnings- og forbrændingssystem, kan DAF's dieselmotorer opnå de lave Euro 5-emissionsværdier for partikelstoffer, uden at det er nødvendigt med et sodfilter. Hermed er de nu meget tæt på at nå EEV-værdierne, fortæller DAF, som tilføjer, at montering af et ekstra sodfilter vil give endnu lavere værdier

Selvom Euro 5-emissionskravet ikke træder i kraft før 2009, tilbyder DAF allerede nu et bredt udvalg af dieselmotorer, der opfylder de tilsvarende emissionsværdier. Sammenlignet med Euro 1-standarden fra omkring 15 år siden udleder disse motorer ca. 75 pct. færre nitrogenoxider og 94% færre partikler, lyder det fra producenten.


Større krav

Op til Euro 3 har det altid været tilstrækkeligt at foretage interne motorændringer for at opfylde de nye emissionsstandarder, men for at opfylde Euro 4 og Euro 5 er det nødvendigt med systemer til efterbehandling af udstødningsgassen. I lighed med de fleste europæiske producenter af lastbilmotorer har DAF valgt SCR-teknologien - den bedste og i øjeblikket eneste økonomisk rentable løsning, der opfylder Euro 4 og Euro 5. Med denne teknologi sprøjtes AdBlue ind i udstødningsgasserne, således at nitrogenoxiderne nedbrydes i DeNOx-katalysatoren til de uskadelige stoffer nitrogen og vand. SCR-teknologien er relativt simpel og således ekstremt pålidelig og effektiv.

- Da denne teknologi til efterbehandling af emissionen ikke griber ind i motoren, kan motorindstillingerne optimeres til at opnå ideel forbrænding, hvilket resulterer i et lavt brændstofforbrug. DAF's SCR-teknologi går dog endnu videre, oplyser DAF, som

Indfører sin SCR-teknologi med indførelsen af en helt ny serie af PACCAR-motorer, der sætter standarden, hvad angår brændstofforbrug, pålidelighed og brugslevetid.

Alle motorer bruger et avanceret højtrykssystem til brændstofindsprøjtning for at opnå størst mulig effektivitet og lavest mulig emission af partikelstoffer. Ingen af de nye PACCAR-motorer kræver et sodfilter for at opfylde det strenge krav på 0,03 gram pr. kW/time (ETC).


Sodfilter

Ved at montere et passivt sodfilter kan der opnås en yderligere reduktion på 50 pct. i udledningen af partikelstoffer, hvilket resulterer i blot 0,015 gram/kWh. Det er 25% lavere end EEV-standarden, fremhæver DAF.

I 2007 vil PACCAR 9,2 liters EEV-motor - som har et ydelsesområde fra 250 til 360 hk - være tilgængelig til brug i lastbiler. En EEV-version af 12,9 liters PACCAR MX-motoren vil også blive tilgængelig med ydelser fra 360 til 510 hk. Denne motor vil ligeledes blive monteret med et passivt sodfilter.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063