23948sdkhjf

Vestjysk tankvognsproducent udvider

VM Tarm har spredt sit produktsortiment på mange felter og det har givet et væsent-ligt højere aktivitetsniveau

VM Tarm har spredt sit produktsortiment på mange felter og det har givet et væsent-ligt højere aktivitetsniveau



Pulvertankvogne, kemitankvogne, specielle syretankvogne, mælketankvogne, minkfoder-tankvogne, slamsugere, gylletankvogne, olie og benzintankvogne - ja de producerer stort set alt, hvad man kan tænke sig inden for feltet tankvogne hos den vestjyske tankvogns-producent VM Tarm A/S.

Produktionen af tankvogne begyndte helt tilbage i 1962 og har siden udviklet sig stille og roligt. For knap fem år siden gik man dog mere ind i produktionen af bl.a. olie- og benzin-tankvogne, og det har været en medvirkende faktor i udviklingen, der har givet et væsent-lig højere aktivitetsniveau.

Den generelle udvikling i samfundet, hvor efterhånden alting er begyndt at gå hurtigere, har også smittet af på VM Tarm A/S.

I lange perioder var tankvogne noget, der blev produceret i forholdsvis små mængder, og når så de store transportvirksomheder og olieselskaber skulle have udskiftet store flåder, var der lidt optimisme igen i branchen.

Det er helt ændret nu, hvor der bare er run på produktionen.

En vigtig faktor er selvfølgelig, at kunderne konstant søger at få rationaliseret og effektivi-seret deres produktion, hvor transporten altid er en stor post.. Et af de steder, hvor man altid vil søge at sætte ind, er på vægten.

En ny tankvogn skal hver gang veje mindre og rumme mere end den, man anvender i øje-blikket. Og det er den store udfordring

Opkøb i Sverige

VM Tarm A/S overtog i 90erne den vestsvenske tankvognsproducent Bohustank, der var specialister i kemikalie,- benzin- og olietankvogne. Produktionen blev dog flyttet fra Bohus ved Göteborg, og hjem til Tarm, så man kunne hente en rationaliseringsgevinst ved at ha-ve det hele på et sted.

Samtidig opnåede man en stor kompetence på netop dette område. Siden har man leveret mange nye tankvogne til såvel kemi som olie og benzintransport. Men også på et område som gylletankvogne har virksomheden inden for de seneste år oplevet en stor efterspørg-sel.

Med de hårde miljøkrav til landbruget, stiger behovet for at kunne transportere f.eks. gylle over lange afstande. Adm. direktør Michael Søndergaard siger til Trans Inform, at VM Tarm A/S leverer specialbyggede tankvogne, der kan klare den slags.

Sidste step er at man nu monterer en slags kran-arm på venstre side. Kranarmen gør det muligt at levere gyllen et stykke væk fra fastvej ved at dreje kranens arm ud og nå ud langt væk fra tanken.

Mælketankvognene har altid været et nøgleprodukt hos VM Tarm, hvor man både har me-get store og meget små kunder. Til det lille Thise mejeri i Nordjylland har VM Tarm bygget en meget speciel mælketrailer, hvor man anvender en særligt skånsom pumpe til at suge mælken op i tanken hos leverandørerne. Pumpen benytter sig af vakuum, så mælken bli-ver mindst mulig påvirket af pumpefunktionen.

Stort servicearbejde

Det er dog ikke blot på nyproduktionen, at man har stor beskæftigelse.

- Mange VM- tanke er produceret for godt, siger Michael Søndergaard med et glimt i øjet. For en stor del af tankopbygningerne overlever nemlig gerne lastvognene, og man har der-for har man mange overflytninger af tankopbygninger, der skal flyttes over på anden gene-ration af lastvogn. Og det er ikke blot på området for benzin og olietransport at den slags gør sig gældende.

For et par år siden forsvandt en stor foderstofkoncern var fra markedet. Mange af køretø-jerne fra denne koncern er blevet solgt til andre foderstofudbydere og vognmænd, som distribuerer foder. Mange af disse virksomheder har valgt at få overflyttet tankene til nye køretøjer, og det har også været med til at holde dampen oppe hos VM Tarm A/S.

I segmentet mælketankvogne, har man en stor opgave med at ombygge mange mælke-trailere fra to til tre aksler, så kunden kan optimere sit distributionsmønster og derved opnå større effektivitet.

Michael Søndergaard fortæller at der er mulighed for at få serviceret døgnet rundt, hvilket en del tankvognsejere benytter sig af. VM Tarm kalder det for driveinservice.


Udvider produktionsanlægget

VM Tarm A/S beskæftiger ca. 120 medarbejdere og har Danmark, Norge og Sverige som de absolut vigtigste markeder. Det betyder også, at man producerer mange af de lange tanktrailere til det svenske marked, hvor det jo er muligt at køre med trailere på 18 meters længde og med fire aksler.

Det stiller store krav til produktionen at bygge den slags lange tankvogne, der jo indgår i vogntog på 60 ton vogntogsvægt.

På årsbasis produceres der mellem 150 og 200 enheder hos VM Tarm A/S, der for et stykke tid siden overtog en stor nabogrund, så man fik mere plads.

Lige nu er byggeriet af en ny produktionshal på sit højeste. Den nye hal er på 1150 m2 og skal rumme såvel dele af nybygning som serviceafdelingen, der nærmest er vokset ud af de nuværende lokaler.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083