Klar med komplet program i Euro 4 og 5
Renault Trucks lancerer det mest omfattende program af erhvervskøretøjer nogen sinde
Måske er det ikke helt så fransk mere. Internationale standarder og ikke mindst svenske dele har sat sig præg på Renault Trucks nye lastvogne. Alligevel forbinder man altid Renault med Frankrig, og det er da også i Lyon, at man netop har præsenteret det mest omfattende program af erhvervskøretøjer nogensinde.
Helt nede i den mindste ende finder man de lette lastvogne og kassevogne i Master og Mascott serierne som er blevet helt opdateret. Disse to serier leveres i forskellige motorstørrelser, som spænder nede fra 82 og til 156 hk.
Det er jo et meget hurtigt voksende segment, fordi der tydeligviss bliver jo behov for flere lette lastvogne og kassevogne til f.eks. bud- og kurertransporter.
På området for lette lastvogne finder man også versioner med små tippelad, der ofte finder indpas hos entreprenørvirksomheder og anlægsgartnere, som har behov for mindre køretøjer, som kan komme ind, hvor der er dårlige tilkørselsforhold, og hvor man eksempelvis har porte med lav stor frihøjde.
Samtidig er også Midlum blevet nyopdateret.
Her er dukket en motorserie op fra en ekstern leverandør. Det er den nye motor DXi, 5 der i lighed med sin søstermotor DXi7, der anvendes i lette Premium, kommer fra Deutz-koncernen og som leveres i en EURO4 udgave med følgende forskellige topeffekt-trin 160, 190 eller 200 hk.
DXi7 motoren tilbydes til Midlum i to varianter på henholdsvis 240 eller 280 hk.
Konceptlastvogn
Premium er Renaults konceptlastvogn, der dækker langt den største del af markedet.
Den store satsning i den internationale lastvognsproducents franske program er kraftigt centreret omkring Premium-serien.
Sidste år blev først Magnum-serien og derefter Premium Road relanceret i opdaterede versioner. Magnum fik implementeret DXi12 motoren (12 liters motor) og Optidrive gearkassen fra Gruppen.
Denne motor og gearkassen er mest kendt fra Volvo FH12, hvor gearkassen hedder I-shift. Senere på året blev det Premiums tur. Her kom der et helt nyt hjerte til lastvognsserien. En ny 11 liters motorserie, der produceres på Gruppens produktionsanlæg i Skövde Sverige, og som derefter sendes til Lyon som løsdele, hvor man på en helt ny fabrik samler delene til den nye DXi 11 motor.
Premium fik ligeledes implementeret Optidrive gearkassen, som betød et farvel til ZFs AsTronic gearkasse hos Renault.
Når det bliver opdagetBegge lastvognsserier havde gennemgået store ansigtsløftninger, så førermiljøet kom i top, og vognene blev endnu mere europæiserede. Blandt andet med bagaksler fra Meritor.
Nu er både Premium og Magnum blevet opdateret igen med nye motorer, som matcher de kommende miljøkrav i EURO 4 og EURO 5.
EURO 4 træder som bekendt i kraft til oktober, så det haster med at få denne version frem til kunderne. Men samtidig med introduktionen af EURO4 bliver der kun givet rabat på EURO 5 ved kørsel på de maut-pligtige motorveje i Tyskland.
Det medfører at mange eksportvognmænd pludselig vil efterspørge EURO 5 klassificerede vogne, når vi når forbi den 30. september i år. Mange tænker nok slet ikke på det i dag. Men når de opdager at de ikke længere får rabat på maut-betalingen på deres EURO 4 køretøjer, så vil der ske noget.
Derfor er også Renault også tvunget til at være klar med EURO 5 lastvogne. Renault har i lighed med den øvrige del af AB Volvo Gruppens europæiske del valgt SCR-teknikken som løsningen.
Det kræver dog brug af AdBlue, hvor distributionsnettet i øjeblikket er ved at blive udbygget, selv om det går langsomt.
I Magnumserien har man derfor implementeret AB Volvo-gruppens næststørste lastvognsmotor, den nye 13 liters motor, der i Renault regi hedder DXi13. Denne motor findes valgfrit i EURO 4 eller 5 og kan leveres i to forskellige effektklasser.
Den mindste (460DXi) har en topeffekt 460 hk/339 kW med et højeste drejningsmoment på 2300 Nm. Den største - der således er den største motor i Renault- programmet -(DXi500) leveres med en topeffekt på 500 hk/368 kW og et største drejningsmoment på 2450 Nm.
Meget varieretPremiums næsten nye DXi11 motor var allerede fra starten bygget til at kunne klare de kommende Eurokrav, så der er blot kommet en ny serie med SCR-teknik.
Premium Roads er herefter udstyret med 11 liters DXimotoren, der kan leveres med følgende maksimale effekttrin: 370 hk/ 270 kW, 410 hk/295 kW eller 450 hk/331 kW.
Både Premium Distribution og Lander kan leveres enten med en 7 liters motor, DXi 7 der kommer fra Deutz-koncernen, og som kan mønstre 240 hk/ 280 hk eller 320 hk eller med en DXi11 motor, som tilsvarende kan mønstre enten 370 hk / 410 hk eller 450 hk. Sidstnævnte version i 450 versionen leveres dog i Premium Distribution udgaven udelukkende til chassiser, der skal anvendes til autotransportere.
Kerax-serien leveres udelukkende med DXi11 motoren.
Premium Lander er en ny all-roundversion af Premium. En version der skal gå ind mellem Premium Road og Kerax.
Kerax er den rendyrkede anlægsvogn, der har lige foraksel, som betyder stor frihøjde og høj lastehøjde. Et forhold der ikke er ret mange vognmænds livret, når vognen skal kunne benyttes til andet end bygge- og anlægskørsel med tipgods.
Lander er en version, som kommer ind i mellem, og som nok vil være et fornuftigt valg, hvis en vognmand skal have en allround trækker, der både skal kunne køre lidt uden for fast vej med en tippeladstrailer - og somme tider også trække en gardintrailer.
Det er samtidig en version, som kan anvendes til påbygning af kran m.v.
Helt fremme på motorvejen
Renault er med det helt fornyede program helt fremme på motorvejen med et moderne program, der byder på høj førerkomfort og moderne tekniske løsninger.
Samtidig er man faktisk som en verdens store spillere på lastvognsmarkedet godt dækket ind med service. Selv om der ikke findes Renault Trucks værksteder overalt i Nordeuropa, må der med den tiltagende mængde komponenter i fra AB Volvo-gruppen i de nye lastvogne give gode muligheder for at få serviceret på Volvo-værksteder, der i Nordeuropa har et utrolig tæt net.
Renault skal have ros for f.eks. den nye gearvælger, som for versioner med automatiseret gearskifte nu er placeret på en stilk under rattet. Der sidder ikke længere nogen stor boks med en gearvælger på toppen ved siden af chaufførens sæde. Det er et godt step i den rigtige retning for førermiljøet.
Tilsvarende har de små lastvognsversioner fået gearstangen op at sidde i instrumentbordet, en løsning som IVECO til forveksling også lige har lanceret i EuroCargo.
-----