Et spørgsmål om dieseloliens kvalitet
- Hvilke muligheder har vi som forbrugere for at sikre os, at kvaliteten lever op til kravene, og hvordan reagerer de moderne dieselmotorer egentlig, hvis ikke kvaliteten er absolut i top, spørger en læser - Vi har sendt spørgsmålene videre til Shell. Se svaret her.
En læser har for lang tid siden gjort os opmærk som på, at han oplever, at det år for år bliver værre med kvaliteten på dieselolien - specielt når tankningen af vinterolie påbegyndes. Læseren har efterlyst undersøgelser, som man kan læne sig lidt op ad
- Hvilke muligheder har vi som forbrugere for at sikre os, at kvaliteten lever op til kravene, og hvordan reagerer de moderne dieselmotorer egentlig, hvis ikke kvaliteten er absolut i top, lyder spørgsmålene som bl.a. begrundes:
- Vi er gode til at tjekke vores chauffører og tage vægt, vind og vejr med i betragtning under kørsel, men hvorledes kan vi kontrollere vores dieselprodukt.
- Når man lugter til en tankfuld diesel om vinteren, så lugter det langtfra af diesel, men mere af petroleum, som jo er et affaldsprodukt og langt billigere.
- Og hvorfor skal vi være tvangsindlagt til at tanke vinterdiesel, hvis klimaet ikke kræver det? Allerede i februar måned har vi i Sydeuropa høje plusgrader. Der burde være en valgfrihed burde være til stede, mener læseren.
Opfylder kraveneVi har spurgt olieselskabet SHELL om deres syn på disse forhold. Søren Hvid Tønder, der er Technical advisor fuels and HSE hos A/S Dansk Shell svarer:
- Jeg er lidt uforstående overfor læserens kommentarer. Al landevejsdiesel, der sælges i Danmark opfylder kravene i den europæiske specifikation for landevejsdiesel, EN 590. Specifikationen er udarbejdet i samarbejde mellem olieselskaberne og bilproducenterne. Specifikationen angiver forskellige grænseværdier på mange forskellige parametre, herunder bl.a. vægtfylde, viskositet, vandindhold og de smørende egenskaber. Det betyder, at der kan være forskel i de værdierne på to forskellige dieselprodukter, men begge opfylder specifikationen.
Nogle af værdierne kan ses på vores datablad for diesel Extra på http://shellservice.dk/productdocs/docs/31.PDF, siger han og tilføjer:
- Diesel produceret ved Shell i Fredericia bliver ikke tilsat mere petroleum om vinteren end om sommeren, så der skulle ikke være forskel på lugten fra vinter til sommerdiesel. Alle produkter bliver grundigt analyseret inden produkterne forlader raffinaderiet.
Samme som flybrændstof
- Jeg har også lidt svært ved at forstå kommentaren omkring, at petroleum skulle være et affaldsprodukt. Petroleum er samme produkt som jetbrændstof, så efter den tankegang skulle alle fly benytte et affaldsprodukt som brændstof.
På baggrund af ovenstående mener jeg, at det er nødvendigt for brugeren af lave kvalitetskontrol af brændstoffet. Jeg ved, at der findes mobile analyse værktøjer, men jeg har ikke kendskab til pris eller nøjagtighed på analyserne. Det er også svært at angive nogle kontakter, da der ikke er angivet hvilke parametre der skal analyseres.
A/S Dansk Shell har ikke mulighed for at producere eller distribuere to forskellige kvaliteter på nuværende tidspunkt. Vi har en begrænsning i antallet af produkter, der håndteres på vores depoter og antallet af produkter, der kan sælges fra vores stationer, lyder det fra Søren Hvid Tønder.
-----