Fortsat under egne farver
Kjeld Jensen Transport er stadig et selvstændigt selskab, selv om virksomheden nu er en del af SCT-koncernen
De mørke grønne lastvogne fra Kjeld Jensen & Sønner vil fortsat være en fast bestanddel af bybilledet i hovedstaden, selv om familievirksomheden fik ny ejer i december, og har ændret navn til Kjeld Jensen Transport A/S.
Køberen, SCT-koncernen i Gilleleje, vil bruge den samme formel, som man med held har anvendt ved opkøbene af Messeter ApS i Lyngby, Vognmand Jørgen Nielsen ApS i Hørsholm og Viggo Rasmussen Transport i Roskilde.
- Man har valgt at bevare de bestående forretninger, for at holde fast i de gode og trofaste kunder, som virksomheden har opbygget et tillidsforhold til. Samtidig er det også lettere at fastholde de dygtige og trofaste medarbejdere, der er et væsentligt aktiv for virksomheden, siger adm. direktør Erik Thinghøj, der overtog ledelsen af Kjeld Jensen Transport.
Han har trådt sine vognmandsko hos DSV, hvor han var ansat i 18 år inden han for syv år siden skiftede til Lastas, hvor han havde ansvaret for salg på Sjælland, Lolland-Falster og på Fyn.
Han lægger ikke skjul på, at den nylige tilbagevenden til transporterhvervet ikke var planlagt.
- Jeg blev meget overrasket, da Henning Christiansen ringede og tilbød mig jobbet. Min første kommentar var, at han skulle have en yngre mand. Men han holdt fast i, at det der var brug for, var en erfaren leder, der kendte branchen, fortæller Erik Thinghøj.
Forandringer bag facadenKjeld Jensen Transport fortsætter under eget navn samt det nye binavn KJT Transport. Virksomheden bliver også boende på den attraktive adresse i Vasbygade i Københavns Sydhavn. Men bag facaden er den gamle vognmandvirksomhed under forandring.
- Vi er i gang med at indføre moderne it-systemer med disponering. Tidligere foregik al disponering på papir og via radio. Fremover registreres ordrerne elektronisk, og chaufførerne modtager køresedlerne på SMS. Det moderne disponeringssystem vil ikke kun betyde en mere effektiv og rationel drift. Det betyder også, at vi kan tilbyde vores kunder en langt mere fleksibel betjening, fordi vi hele tiden har overblik over hvad, der er kørt. Dermed kan vi også udskrive en faktura, når kunden beder om det og ikke som hidtil en gang om måneden. Dermed kan de hurtigere viderefakturere omkostningerne, ved afslutningen af en opgave for deres kunder, fortæller Erik Thinghøj ivrigt.
Disponeringssystemet dækker ikke kun virksomhedens lastvogne, men også de mellem 400 og 500 containere, der er spredt over det meste af Sjælland.
Implementeringen af den ny teknik, har dog ikke været smertefri.
- Det har været utroligt spændende, men også utroligt hårdt. Det er meget store mængder data, som skal lægges ind i systemerne. Samtidig har vi haft utroligt travlt i driften, hvor tingene lå lidt stille i starten af året på grund af vinteren. Til gengæld er der så blevet ekstra travlt, fordi alle er blevet forsinket. Så det har været rigelig hektisk, siger Erik Thinghøj.
Loyale medarbejdereHan understreger flere gange medarbejdernes store indsats i omstillingsprocessen.
- Alle har virkelig lagt sig i selen. Det er sjældent at se så loyale medarbejdere. Det er jo ingen hemmelighed, at branchen mangler arbejdskraft, og de kunne let gå hen og få job et andet sted, hvis de ville, siger Erik Thinghøj.
- Jeg kendte jo Kjeld Jensen Transport, da jeg fik tilbudt jobbet og vidste, at virksomheden havde en både dygtig og loyal medarbejderstab. Men det har alligevel været en stor positiv overraskelse, siger Erik Thinghøj.
Kjeld Jensen Transport kører i dag med 69 lastvogne. Flåden tæller 12 tankvogne, der kører fast for Shell, et enkelt fejeblad, 12 containerbiler plus 3 af de specielle små Terberg containerbiler, der kan køre gennem portene i ældre etagebyggeri, samt 4-akslede forvogne med kærre og en håndfuld kranvogne, hvoraf den største er udrustet med en 55 tonsmeter kran.
Virksomheden beskæftiger 11 ansatte i administrationen, fire mand plus en værkfører på værkstedet og 71 chauffører.
Kjeld Jensen Transport henter desuden hver dag assistance fra et række dygtige hjælpevognmænd. En assistance som under den nuværende travlhed er helt nødvendig, for at Kjeld Jensen Transport kan følge med efterspørgslen.
KundeplejeSelv om de fem vognmandsselskaber i SCT-koncernen arbejder tæt sammen, så fungerer de som selvstændige virksomheder.
- Hvert selskab skal være en bæredygtig forretning i sig selv, og det er et sundt princip. Når vi låner lastbiler og chauffører hos hinanden, så kører de som indlejede vognmænd, på samme vilkår som alle andre. Det kan også ske, at vi byder på de samme opgaver, fortæller Erik Thinghøj.
Et af de anlægsarbejder, der fylder meget i virksomhedens ordrebog, er udvidelsen af Motorring III, hvor Kjeld Jensen Transport indgår i et konsortium med moderselskabet SCT Transport og DSV A/S.
Det høje aktivitetsniveau i branchen gør, sammen med de stigende trængselsproblemer i Københavnsområdet, det til en udfordring af følge med.
- Der er en generel mangel på biler og chauffører i øjeblikket og det er til tider svært at følge med efterspørgslen. Vi prioriterer vores faste kunder og siger eksempelvis nej til private og nye kunder, selv om vi får mange henvendelser. Derfor gør vi meget for at forbedre kommunikationen med vores kunder, så vi melder klart ud med, hvor mange biler vi kan stille med og hvilke opgaver, de prioriterer netop den dag. Det er ikke altid, det fungerer helt optimalt i dag.Så undgår man situationer, hvor kostbart maskineri står stille, siger Erik Thinghøj.
KonkurrencemenneskeErik Thinghøj har også en fortid inden for dansk motorsport, hvor han har kørt gokart, formelbiler, standardvogne og motorcykler. Det er blandt andet blevet til et par Danmarksmesterskaber og en 3. plads ved EM i gokart.
- Jeg har altid været et konkurrencemenneske og cykler meget. Og så har jeg en veteranbil, jeg pudser og plejer. Det er en Porche 911 Turbo årgang 1980, som jeg selv har importeret fra Italien og sat i stand. Så er der naturligvis også hus og have, men det har der ikke været meget tid til på det sidste, smiler Erik Thinghøj.
-----