23948sdkhjf

Traileren som maskinerne bare drømmer om at blive flyttet af.

Når de små maskiner og trucks skal flyttes skal de stå i tørvejr og have et næsten plant gulv for at kunne køre ombord - de krav opfylder den overdækkede maskintrailer fra Brande Vognfabrik

Når de små maskiner og trucks skal flyttes skal de stå i tørvejr og have et næsten plant gulv for at kunne køre ombord - de krav opfylder den overdækkede maskintrailer fra Brande Vognfabrik



I gamle dage kunne man bare hente en truck på en åben lastvogn med et knæklad og et par løse ramper.

Den går ikke mere.

Når en gaffeltruckleverandør skal levere en ny gaffeltruck til en kunde, duer det ikke, at trucken har stået ude i al slags vejr på en lastbil. Og det går slet ikke om vinteren, for ingen gaffeltruckkunder gider have en truck, der måske er sprøjtet til med vejsalt.

Det samme gør sig gældende for de mange lifte og mindre maskiner til bygge- og anlægsbranchen. De tåler ikke saltsprøjt m.v.

Det har betydet stadig nye krav til opbygningerne. For det er altid et problem at få en lift eller en truck til at køre ind i en lukket vogn.

Ofte er der ikke plads. Desuden er det også en problem at få gaffeltrucks og lifte til at køre helt op på den forreste repos i forenden over kongetappen. Men den slags kan i dag løses.

Der findes som bekendt ikke problemer, men kun opgaver der skal løses.

I Brande plejer vognfabrikant Jens Arne Thomsen at være mand for den slags. Han har heller ikke svigtet i denne sag. Brande Vognfabrik har leveret en unik løsning, hvor hele bagenden er forsynet med hydraulisk udskud så sidestolperne i bag kan skydes ud til begge sider, hvorved indlæsningshullet bliver meget større.


Elevator

I forenden af trailernes nedbyggede stykke er der indbygget en stor pladeelevator, som man kan køre en maskine op på og derefter med hydraulik løfte maskinen op til gulvet på den forreste reposens. Derfra kan maskinen så køre videre frem til forsmækken.

Sådan laster man lette maskiner op til forsmækken uden hjælp fra eksterne kraner m.v. Elevatoren kan klare op til otte ton, og det er tilstrækkeligt.

For at det skal være helt fuldendt er traileren også forsynet med et moderne spil, som betyder, at man kan trække maskiner, der ikke selv kan køre.

Hele bagenden er bygget som en stor plade, der kan sænkes ned og sammen med det "knækkede" stykke af ladets bagende giver en meget lille stigning for maskinerne, når de skal rulles ombord. Det bagerste af ladet er simpelthen knækket lige efter den sidste aksel på traileren.

Når der skal læsses, sænkes luftaffjedring helt ned så bagenden næsten flugter det knækkede stykke af ladet. Det er bygget helt perfekt til en moderne maskintrailer.

Skydetag

Ladet er dækket med gardinpresenning på begge sider og et Edcha skydetag på toppen. Både gardinerne i siderne og taget kan åbnes så man altid kan få god plads til at læsse eller læsse af. Uanset om det er i højden eller i bredden, der er behov for mere plads. Traileren, der er af mærket Leci, har en spredt trippelbogie, hvor den bagerste aksel er placeret med lang afstand til de to forreste aksler. Den bagerste aksel er også selvsporende, så den slider mindre på dækket og ikke tager så hårdt på brændstofforbruget.

Godt tilfreds

Traileren er fra starten bygget til en rigtig bogietrækker med god plads til trækkerens bagende. S.N.N. har i forvejen et trailervogntog, hvor trækkeren er en twinsteerversion. Men da chauffør Søren Pedersen skulle have sit nye vogntog ville han selvfølgelig have en rigtig bogietrækker, der både giver lille venderadius med løftet bogie, og som giver større fremkommelighed i dårligt føre.

Vognmand Sven Nordal Nielsen siger til Trans Inform, at han er godt tilfreds med den leverede trailer, der lever op til de forventninger som man havde sat.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063