23948sdkhjf

Vækst kræver viden og overblik

Ikke alene organisk vækst, men måske især planer om nye tiltag og fremtidig fokusering på alternative transportprodukter kræver, at vognmanden følger virksomheden og dens udvikling på en lang række vigtige områder. Ellers kan det hurtigt gå galt.

Ikke alene organisk vækst, men måske især planer om nye tiltag og fremtidig fokusering på alternative transportprodukter kræver, at vognmanden følger virksomheden og dens udvikling på en lang række vigtige områder. Ellers kan det hurtigt gå galt.



Det er naturligvis en tids- og ressourcekrævende proces at sikre, at virksomheden er på rette vej. Arbejdet forudsætter, at vognmanden har en god uddannelse, eller har tilegnet sig erfaring på de områder, der er af afgørende betydning for en sund udvikling. Måske har vognmanden den nødvendige uddannelse, måske har han den ikke. Følgen af det sidste kan blive problematisk for virksomheden, - og frustrerende for vognmanden med mindre han hurtigt griber om nælden og ansætter medarbejdere med den ekspertise, han mangler. Beslutningen skal falde hurtigt og uden at blinke.

Det må være det, der er sket hos vognmand Janus Walz, fra Højer omkring 12 km fra Tønder. Sproget pærer præg af tilholdsstedet, - men det er beslutsomt og kontant i sine formuleringer. Og vognmandsvirksomheden Janus Walz er i kraftig vækst med yderligere ekspansion på programmet inden for de nærmeste år.


Likviditet og indtjening

Det er vigtigt, at vognmandsforretningens basisaktiviteter fungerer godt i vækstperioden.

Men det kan være svært at få overblik, når der er travlt i forretningen.

- Det drejer sig om at være på forkant med udviklingen, udtaler Janus Walz, i dag 27. - Når strukturen i en virksomhed forandres, skal lederen forstå at reagere på en ny måde: - nye problemer, kræver nye løsninger, - som vi skal være klar til at levere. Det gælder også min egen virksomhed, der nu står på tærsklen til en ny fremtid.

Det kniber med overblikket

Janus Walz har mange bolde i luften og har samtidig det pres på sig, at han skal udføre det daglige arbejde i en travl vognmandsforretning.

- Jeg indrømmer, at det engang i mellem sker, at overblikket svigter. Vi savner konkret viden på en række vigtige områder, viden, der kan føre os videre i udviklingen. Netop nu er vi for store til at være små og for små til at være store. Vi står i et vadested og skal vælge en strategi, der sikrer virksomhedens og med den medarbejdernes fremtid, hvilket kræver store investeringer og mange penge - og for eksempel melder spørgsmålet sig, om vi har økonomi til væksten. Det har jeg selv svært ved at vurdere, og derfor er jeg nu i gang med at ansætte højtuddannede medarbejdere med bred erfaring, ikke mindst på det økonomiske område og inden for it. Det er planen, at de skal kunne give mig de beslutningsgrundlag, der skal til.

Nye veje

Vognmandsvirksomheden har kørt asfalt siden 1952. Og det er stadig hovedbeskæftigelsen i Højer.

- Men transportarbejdet er stærkt sæsonbetonet, det foregår mest om sommeren. Jeg er derfor nu indstillet på at forsøge at udvide vores repertoire med transportopgaver, der kan køres om vinteren og på den måde optimere udnyttelsen af materiellet og forbedre min konkurrencesituation. Jeg forhandler i øjeblikket med en virksomhed om en gerationsskifte-overtagelse. De kører med korn og foderstoffer og ville derfor passe godt ind i planerne. Og længere ude i fremtiden er der mulighed for grænseoverskridende transporter. Men det er på sigt, - først skal de nye tiltag integreres i virksomheden.

Globaliseringen

Kravene om mere veluddannede medarbejdere til transporterhvervet er ikke mindst opstået som følge af globaliseringen.

Janus Walz er enig: - Globaliseringen spiller også ind i mine beslutninger. Den gør, at vi skal finde den rette hylde og forbedre os inden for specialet. Alle transportvirksomheder skal blive bedre til at løse transportopgaverne i fremtiden. Det kræver globaliseringen, og uden eksperter at rådføre sig med, er det svært at komme videre, når alt kommer til at gå hurtigere og blive mere kompliceret. Effektiviteten kommer mere og mere i centrum og får afgørende betydning for virksomhedens overlevelse, og det kræver også, at vi har ressourcerne på plads.

Konkrete tiltag

Janus Walz er i fuld gang med at ansætte den første af en række nye medarbejdere med højere uddannelse og bred erfaring på de funktionsområder, han efterlyser.

- Jeg regner med, at de nyansatte har den erfaring og viden, vi skal bruge til at komme videre med udviklingen. Det er først og fremmest folk med baggrund fra kommunikations-, markedsførings- og økonomiområdet, vi søger, og jeg forventer, at de hurtigt kan se, hvad vi kan gøre bedre. Jeg er sikker på, at det er en god investering at satse på veluddannede medarbejdere.


Uddannet speditør

Janus Walz er selv veluddannet. Han har færdiggjort speditøruddannelsen og har derfra en del viden, der kan omsættes til praktisk arbejde. Han overtog farens transportvirksomhed 1.2.2005 efter fire års glidende generationsskifte, og allerede nu er aktivitetsniveauet steget mærkbart. Og medarbejderstaben følger udviklingen: i 2005 var der 13 medarbejdere, og i år kommer man op på 18 til 20. 15 biler står til rådighed i dag, - og i 2005 kørtes alt i alt 100.000 tons asfalt til vejarbejde i Sønderjylland.

Samtidig med ekspansionen skal Janus Walz passe forretningen og kunderne. Han skal kontrollere, at virksomheden udvikler sig som den skal, at der tjenes penge, og at vækstraten er langtidsholdbar. Og ikke mindst afstikke rammerne for virksomhedens indtræden på nye transportområder i fremtiden.

- Og det er til syvende og sidst mit ansvar, og mit alene, hvad der sker med virksomheden i fremtiden. Nøgletal og efterkalkulationer på de udførte transportopgaver er nødvendige værktøjer, hvis man skal holde hovedet koldt og ikke bukke under for prispresset fra konkurrenterne. Og det kræver blandt andet hjælp fra veluddannede medarbejdere, det er jeg ikke et sekund i tvivl om, slutter Walz.


Viden power ind i konkurrencen

ITD har i samarbejde med Karriere Centret hos Syddansk Universitet igangsat en kampagne, der skal sikre medlemsvirksomhederne optimale vækstbetingelser i et fremtidigt transportmarked, der er præget af kompleksitet, hård konkurrence og stigende krav til styring og selvkontrol.

Vicedirektør i ITD, Poul Bruun, siger: - Vi er foreløbigt meget positive over de reaktioner, vi har fået. Kampagnen ser ud til at ramme et stort behov hos virksomhederne, - den ser ud til at blive en succes. Af de 16 virksomheder, der allerede har modtaget opfordring til virksomhedsbesøg, er der indgået besøgsaftaler med halvdelen.

- Konkret tilbyder ITD besøg af en konsulent, der kan vurdere, om virksomheden kan have glæde af en studenterpraktikant til at gennemføre et specifikt projekt eller en færdiguddannet medarbejder, og så ser vi også på, om der er mulighed for løntilskud i en bestemt periode, hvilket faktisk ofte er tilfældet.

Viden ind i huset

Det er af afgørende betydning, at virksomhederne sørger for at få de rette kompetencer i huset, fastslår Poul Bruun, - og det kan så ske enten gennem videreuddannelse eller - som vi foreslår her - gennem ansættelse af nye højtuddannede medarbejdere. Vi regner med at komme i kontakt med 50 virksomheder inden sommerferien. Og bliver det en succes, så fortsætter vi også efter.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063