Masser af opgaver i et konkurrence-marked
Nu kommer ordet nej tak også i anvendelse ved forespørgsler på leverance af nye tankvogne og opbygninger
- Det skal give et afkast, ellers er det ikke interessant for os, siger Sten Larsen hos JILKO i Aars, der er en af de rene danske producenter af tankvogne og beslægtede opbygninger.
- Vi oplever en meget stigende efterspørgsel efter vore produkter. Samtidig har vi også oplevet, at det har knebet med at få den rigtige pris for produkterne. Derfor har vi inden for det sidste års tid ved flere forespørgsler på opgaveløsninger pænt takket nej, siger han og forklarer:
- Vi kender vort omkostningsniveau, og vi går ikke ud med en pris der allerede på tilbudstidspunktet ligger under det økonomisk forsvarlige. Så hellere sige nej tak.
ArbejdskraftenAlligevel er der fuld beskæftigelse og lidt til på virksomheden i Aars. I løbet af det sidste halve års tid er der blevet ansat en håndfuld nye medarbejdere.
Men det er jo et problem at få kvalificeret arbejdskraft, og det er jo ikke ligefrem med til at fremme processen, når aktivitetsniveauet er for opadgående. Ordrebogen er fyldt op et stykke ud i fremtiden og man er på fabrikken i Aars gået mere ind i produktionen af lad.
Specielt letvægtslad til tippeladskøretøjer.
- Det er mange år siden vi producerede det første tippelad til bulkprodukter som korn- foderstoffer og kalk m.v., hvor vi har haft en mindre afsætning af produktet. Men på det sidste er markedet boomet, så vi skal i løbet af den kommende tid aflevere mange opbyggede tippelad beregnet til den slags transporter, fortæller Sten Larsen.
UdviklingSamtidig har Jilko udviklet en type tippeladspåhængsvogne til det samme formål, hvor man benytter DAPA påhængsvognschassiser med tilhørende tippeladsrammer fra Højbjerg Maskinfabriks afdeling i Rødekro.
- Det er faktisk en stor succes siger Sten Larsen til Trans Inform.
- På fabrikken produceres mange nye tanke, både til danske og norske kunder. Vi bygger en del højt specialiserede køretøjer til det norske marked. Et eksempel er en fireakslet forvogn med en treakslet påhængsvogn, hvor begge køretøjer er opbygget med vekselladstanke, fortæller han.
Op på fjeldetDet er lidt problematisk fordi netop det valgte MAN-chassis kun leveres med stålaffjedring på forakslen. Det har betydet, at man har monteret hydraulisk hævning af den forreste del af vekselladsopbygningen på forvognen.
Når man på det norske marked bygger med veksellads-opbygninger, skyldes det, at man ofte parkerer påhængsvognen og kører op på fjeldet til de små landbrug med forvognen. Herefter byttes der lad, og så går turen op til et nyt landbrug på fjeldet.
Ofte betyder de relative små landbrugsbedrifter i Norge, at en komplet ladning ofte skal leveres til mange landbrug, der som regel ikke kan modtage andet end en forvogn.
-----