Innovative medarbejdere i transporterhvervet
Innovation - eller slet og ret fornyelse - er højt prioriteret hos virksomheder, der vil vækst og udvikling. Begrebet dækker bredt, fra ledelsesniveau over produktion/produktudvikling, salg og markedsføring langt ned i virksomhedsrækkerne til den enkelte medarbejders måde at løse problemer på. På sin arbejdsplads.
Innovative medarbejdere, der kan tilføre virksomheden nytænkning inden for et særområde, er blevet en efterspurgt vare på det danske arbejdsmarked, - og en mangelvare, som det er svært for virksomhederne at rekruttere. Og selvom der - specielt i transporterhvervet - ikke er tradition for at benytte eksterne konsulenter, er der i dag en klar tendens til i langt højere grad end tidligere at gå uden for virksomheden og søge professionel bistand til ansættelsen.
Den situation nyder SAM Headhunting A/S, Odense, godt af.
Senior Partner Lasse Fredskov, 55, der er et kendt ansigt i transportbranchen, har travlt med at finde nye medarbejdere til kunderne. Han siger:
- Vi har på årsbasis inden for transport- og autobranchen løst omkring 25 headhunting-opgaver, Der har aldrig været så stort behov for innovative medarbejdere. De er blevet et must i dansk erhvervsliv, og ikke mindst i transporterhvervet.
Centralisering og globalisering- I takt med branchens strukturforandringer mod større og færre enheder har virksomhedernes krav til medarbejderne fulgt med udviklingen og er ændret, så man nu i langt højere grad fokuserer på højere uddannelse og international erfaring, forklarer Lasse Fredskov.
- Virksomhederne efterlyser i dag først og fremmest innovative medarbejdere, det vil sige medarbejdere, der kan tilføre virksomheden nytænkning - for eksempel i form af ny viden, nye indfaldsvinkler eller nye måder at løse problemer på. Denne ekspertise bliver et fremtidigt konkurrenceparameter og dermed afgørende for virksomhedens fremtid.
- Der er som følge af centraliseringen og globaliseringen opstået et markant behov for kvalificerede medarbejdere, og de virksomheder, som ikke indser dette - og undlader at handle efter den ny parole - vil tabe terræn.
Gælder det alle?De stigende krav til medarbejdernes dygtighed og internationale erfaring rammer bredt.
- Konsekvensen af kravet til bedre uddannelse og bredere erfaringsgrundlag er - desværre - at den helt lille vognmand vil få svært ved at klare sig i konkurrencen, så snart vi taler om andet end den lille lokale forretning, fortsætter Fredskov.
- Bevæger man sig bare ud på landsdækkende distribution, eller kørsel, vil man stå med dårlige kort på hånden overfor de større vognmandsforretninger, der i langt højere grad vil kunne tilbyde flere aspekter af service ud over blot det at transportere gods fra A til B. Og de mellemstore vognmandsforretninger vil blive nødt til at indgå i større sammenhænge for at kunne matche de store spillere, da de hverken har den lille vognmands fordel ved lave faste omkostninger eller råder over den bredspektrede ekspertise, de store kan byde på. Man har med andre ord sat sig mellem to stole - og risikerer at falde på gulvet.
Hvordan gør jeg- Det er ledelsens beslutning, om man vil satse på fremtidig vækst, fastslår Lasse Fredskov. - Og man behøver ikke de store, forkromede analyser for at tage beslutningen - det er en nødvendighed, hvis man vil være en af fremtidens spillere og overleve med sorte tal på bundlinjen.
- Man ser alt for ofte virksomheder, der har kontraheret med en konsulent om at foretage netop sådan en undersøgelse. Det viser sig tit, at det er en økonomisk stor mundfuld for virksomheden. I stedet vil jeg anbefale, at virksomheden ofrer penge på at finde en medarbejder med den efterlyste kompetence. Medarbejderen vil - i kraft af uddannelse og et bredt erfaringsgrundlag - ved at kombinere sin ekspertise og viden om virksomheden også fremover kunne bidrage væsentligt til virksomhedens vækst og udvikling.
- Erfaringsgrundlaget - der vel at mærke sagtens kan stamme fra andre brancher - vil gøre medarbejderen i stand til komme med værdifuld nytænkning på en række områder, og så har man en person, der er ansvarlig for gennemførelsen af ændringerne. Hvis man derimod har valgt modellen med den eksterne konsulent, forbliver "aben" på egne skuldre, når konsulenten har afleveret sin rapport, - det samme gælder ansvaret for implementering og opfølgning.
MirakelmedarbejderenHvor finder ledelsen så denne mirakelmedarbejder.
- Jobmarkedet er meget hedt for tiden - der er simpelthen mangel på kvalificeret arbejdskraft i mange brancher, herunder blandt andre i transport-, entreprenør-, auto- og it-branchen. Samt i den finansielle sektor.
- De virksomheder, der forsøger sig med annoncer i avisen, bliver ofte skuffet og har blot brugt penge og tid på at forsøge denne vej. Mange mener, man er med på moden ved at sætte en annonce på sin hjemmeside - ja det er meget godt - men hvis menneskerne med den rigtige profil ikke ser det - så fører denne metode ikke så vidt.
- Det er vores erfaring, at det i disse brancher - og sikkert også i mange andre - er nødvendigt med en kort, men massiv indsat for at tiltrække de rette medarbejdere. Det kan gøres på mange måder, men vi har i senere år været vidne til en markant vækst i brugen af headhunting som en del af processen til at finde egnede specialister. Vi er en af de få virksomheder, der beskæftiger os med headhunting på specialistniveau. Det betyder, at vi kontakter personer, der har succes i tilsvarende job i andre virksomheder. De har muligvis aldrig tænkt sig at søge væk, da de stort set er tilfredse, hvor de er. Dette kombineret med en database, der omfatter cirka 13.000 personer, gør, at vi altid er i stand til at pege på dygtige medarbejdere.
Ekspertise- Da vi arbejder med succeshonorar - det vil sige, at virksomheden først betaler honorar, når opgaven er løst, betyder det, at der ikke er den store risiko ved at benytte os, - hvilket mange virksomheder også har indset. Vi er i stand til at hjælpe i størstedelen af Europa - ja sågar i Kina, såfremt dette måtte være et behov, - vi har datterselskaber i 16 lande.
- Headhunting er en branche i klar vækst, og vi har de seneste seks måneder set, at transporterhvervet nu erkender nødvendigheden af at bruge ressourcer på ansættelsesprocessen. SAM Headhunting A/S forventer, at headhunting af specialister til transporterhvervet vil eksplodere i nærmeste fremtid, lyder vurderingen fra Lasse Fredskov, der takket være sine tidligere job som administrerende direktør for Bohnstedt Petersens jyske afdeling og MAN Lastbiler i Skandinavien indtil 2004, må siges at være ekspert på området.
-----