23948sdkhjf

Hardware der tåler mosten

Computere kan øge værdien af det rullende materiel, men man bør holde sig til pc-standard og udstyr, der kan tåle et hårdt miljø

Computere kan øge værdien af det rullende materiel, men man bør holde sig til pc-standard og udstyr, der kan tåle et hårdt miljø



- Bilen forvandles i disse år til et rullende kontor, og det er en udvikling vi ser hos alle typer af virksomheder med medarbejdere i marken, oplyser adm. direktør Niels Poulsen, Emcomp.

Han fortæller her om de store og avancerede muligheder, der i dag findes ud over den kendte flådestyring og ruteplanlægning.

- Både prismæssigt og kvalitetsmæssigt er udstyr som slagsikre farveskærme med indbyggede computere nu på et niveau, hvor det er interessant for erhvervslivet.

- Softwaremæssigt er der også sket meget. Flådestyring og ruteplanlægning har de fleste efterhånden stiftet bekendtskab med. Men der er også mere avancerede muligheder. Det kan dreje sig om måling og fakturering af den last, der hentes og bringes, om udskrift af fakturaer ude hos kunden eller om at have kontakt til forskellige databaser hjemme i virksomheden.

.- Mulighederne er rent faktisk enorme og der er inspiration at hente hos en række danske virksomheder, som er langt fremme i skoene. Men det er ikke altid helt enkelt at vælge mellem de løsninger, der findes på markedet, fremhæver Niels Poulsen, som ridser

nogle hovedlinier op for virksomhedens teknologivalg:

Slagsikre, såkaldte ruggedized computere er i dag en del af den svenske skovindustri. Med indbygget GPS (Global Position System) registrerer man hvor meget maskinerne fælder og hvor de lægger tømmeret. Det betyder, at manden der fælder træerne kan afregne nøjagtig med skovejeren og at vognmanden, som også har computer i bilen, ubesværet kan finde frem til tømmeret.

Også flere renovationsfirmaer er gået i gang med at bruge pc-teknologi til at registrere, hvor meget storskrald, der afhentes på bestemte lokationer. Det gør dem i stand til at dokumentere nøjagtig, hvad der er hentet, hvor og hvornår - og dermed at kunne fakturere den enkelte kunde helt præcist.

Håndværkere og entreprenører installerer pc-udstyr i bilerne, så de kan arbejde online med deres lager- og økonomisystemer. Det betyder, at folk ude på opgave kan udskrive regninger, der både omfatter arbejdstid og materialeforbrug - og samtidig opdatere regnskabssystemet og lagersystemet, fremhæver Niels Poulsen og fortsætter:

Energisektoren

I energisektoren er der eksempler på, at man nu lægger pc-udstyr ud i bilerne. Teknikere, der skal reparere en transformerstation, kan dermed koble sig op på selskabets centrale database og finde arbejdstegninger og besked om de komponenter, der skal bruges i et bestemt el-skab. Desuden kan medarbejderene, der ofte dækker et stort distrikt, få tilsendt deres opgaveliste elektronisk og derfor starte dagen hjemmefra og dermed spare tid.

Selv landbruget er med på vognen. Pc-teknologi i høstmaskiner kan måle på den høstede mængde korn og løbende registrere maskinens position via GPS. Det kan give et billede af, hvor marken giver et større eller mindre udbytte og kan dermed fortælle, om der er områder på marken, der har brug for ekstra mineraler eller gødning..

I de fleste tilfælde vælger man i dag at placere regulært pc-udstyr ude i bilerne. Og helst i form af udstyr, der kan tåle voldsomme rystelser, støv og temperaturudsving.


Hvad med PDA'er

Det har været diskuteret, om man ikke kunne bruge PDA'er eller Smartphones. Men valget af regulært pc-udstyr hænger sammen med, at der reelt er brug for regnekraft - og i nogle tilfælde for ligefrem er brug for at gøre bilen til et lille, rullende kontor.

I de fleste tilfælde er løsningerne bygget op omkring en eller anden form for udveksling af data med virksomhedens centrale databaser. Når der både skal hentes og afleveres informationer, for eksempel over et GSM-net, er der brug for at kunne udføre beregninger på data lokalt. Dermed reducerer man mængden af data, der skal sendes over nettet - og reducerer altså omkostningerne til teleselskabet.

Med regulært pc-udstyr i bilerne, frem for PDA'er eller Smartphones, er det nemmere at få fat i softwareløsninger. Pc-teknologi kører på kendte standarder, der gør det muligt at anvende helt almindelige programmer som eksempelvis Microsoft Office eller at have en klient af virksomhedens regnskabssystem liggende. Samtidig kan en række services som eksempelvis Fleet Management eller ruteplanlægning i dag leveres som standard-software til pc, påpeger Niels Poulsen, som desuden fremhæver, at de rene udviklingsomkostninger spiller en betydelig rolle.

Hvis virksomheden vil have sine medarbejdere i felten til at bruge en PDA eller en Smartphone som arbejdsredskab, så vil det ofte betyde, at der skal udvikles en speciel softwareløsning. Styresystemerne i PDA'er og Smartphones tillader ikke brugen af helt almindelige off-the-shell programmer. Og som tilfældet er, overalt hvor der vælges special-udvikling af software, er der store usikkerheder både i forhold til at få projektet i mål og i forhold til den endelige pris.

På et område er valget af en regulær pc-løsning til det rullende udstyr dyrere end valget af en PDA. Og det er på anskaffelsen af de enkelte maskiner.

Den rigtige løsning er i de fleste tilfælde at bruge ruggadized computers, der kan klare kraftige miljøpåvirkninger. De er bygget til fast montering eller til at sidde fast i holdere, så de også kan tages med ud af bilen. Men de er rundt regnet dobbelt så dyre som almindelige notebooks.

Enkelte firmaer har prøvet sig frem med almindelige notebooks ude i bilerne. Man behøver imidlertid blot forestille sig, hvad der sker, når man efter en frostnat sætter sig i bilen og starter en computer, der ikke er kondens-sikret.

Niels Poulsen og Emcomp's konklusion er derfor, at projekter, der flytter intelligens ud i vognparken, skal bygges rigtigt - og det vil sige baseret på pc-standarder og med hardware, der tåler mosten.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079