23948sdkhjf

Skal du bruge 40 km hegn - ring efter Godik

Ingen Langelandsfestival, Skanderborg Festival, Rolling Stones-koncert eller Madonna koncert uden Godik - Danmarks servicevirksomhed nummer et ved store og små arrangementer i det fri er nu også er på vej til at blive hele Skandinaviens

Ingen Langelandsfestival, Skanderborg Festival, Rolling Stones-koncert eller Madonna koncert uden Godik - Danmarks servicevirksomhed nummer et ved store og små arrangementer i det fri er nu også er på vej til at blive hele Skandinaviens



Det er nok de færreste, der tænker på Godik, når deltager i et stort udendørs arrangement - selv et første maj arrangement. Men Godik er næsten altid med på pladsen med en eller anden form for serviceudstyr - det være sig toiletter, salgsboder, kontantautomater og f.eks. hegn.

Der er nemlig ikke ret mange koncert- og festivalarrangementer i hele landet, hvor Godik ikke er med. Men hvem er Godik - navnet er en forkortelse af Godiksen, der er efternavnet på den nordjyske iværksætter Kim Godiksen, der har Brovst som domicil for sin store service og handelsvirksomhed.


Pølsevogne i Polen

For ca. 11 - 12 år siden havde Kim Godiksen 120 pølsevogne i Polen. Men efter at have boet i Polen i en periode flyttede han hjem til Danmark og startede op i 1995 med handel og udlejning af materiel. I begyndelsen var det pavilloner, der blev købt op og lejet ud. I dag er virksomheden delt op på tre felter, eventdelen, der lejer alt ud til festarrangementer og lignende. Den virksomhed råder over alt hvad man kan forestille sig, der skal bruges, undtagen lys og lyd, siger direktør Kim Godiksen til Trans Inform.

Det andet felt er udlejningsvirksomheden, der udlejer enhver form for entreprenørmateriel, herunder kontor- og opholdspavilloner til f.eks. byggepladser m.v.

Det sidste felt er salgsafdelingen, hvor man står for salget af alle produkter og serviceydelser. Denne del sælger også pavilloner, der er et stort område for koncernen i Brovst. Og der kommer hele tiden nye tiltag i virksomheden.

Direktør Kim Godiksen siger i den forbindelse:

- Da vi de første år omsatte for ca. 10 mio. kroner, troede vi faktisk, at vi sad på ca. 80 til 90 procent af hele markedet for de områder vi opererer på. Sidste år lå vi omkring 70 mio. i omsætning, og nu ved vi godt, at vi stadigvæk ikke er i nærheden af de 80 procent af hele markedet.

- Mange ting har vi rigtig mange af. F.eks. kan Godik mønstre 40 km hegn. Men der findes også effekter, hvor vi blot har tre stykker. Så stiller det store krav til logistikken, at tingene komme frem til de rigtige steder til det rigtige tidspunkt, siger han.

Året starter 1. maj

Arbejdsåret er først lige startet hos Godik. Det starter nemlig præcis den første maj kl. syv om morgenen og slutter den første september. I den periode bliver al transport for alle koncernens afdelinger styret fra Brovst, hvor Kim Godiksen er en af ankermændene i den tre mand store styregruppe, der klarer planlægningen af denne store logistikopgave.

- De fleste af vore lastvogne bliver forsynet med nummerplader den første maj og nummerpladerne bliver som regel taget af igen på det samme antal lastvogne i begyndelsen af efteråret.

I hele perioden tager Kim Godiksen af sted hver weekend, hvor han personligt besøger mindst syv-otte arrangementspladser.

- På den måde møder jeg de rigtige beslutningstagere og finder ud af, hvad de eventuel har af nye behov, som vi måske kan være med til at dække. På den måde opstår de fleste nye tiltag hos Godik-koncernen.

- Sidste år introducerede vi generatoranlægget, og i modsætning til mange andre leverandører har vi udviklet vore egne pladsgeneratorer. Nu kommer der blot en lastvogn med et lad, som bliver sat af. Så er det bare at sætte kabler i fra generatorens udtag. Et kvarter efter generatoren er sat af, leveres der strøm. Vi har set alt for mange løsninger, hvor man først skal til at sætte kabler sammen på en tavle og så videre, siger Kim Godiksen. Derfor har man også egne værksteder, hvor man selv udvikler de forskellige løsninger. Mange medarbejdere er da også ansat hele året rundt, hvor de arbejder på værkstederne uden for sæsonen.

- I sæsonen er der til gengæld ansat rigtig mange, som kommer igen år efter år og blot arbejder hos os i den fire-fem måneders sæson. De må kunne lide det siger Kim Godiksen med et glimt i øjet. De fleste af dem er typiske sæsonarbejdere, der måske fælder juletræer hvert år i oktober og november måned.

Godik er i dag placeret flere steder i Danmark med hovedafdeling i Brovst samt en afdeling i Ejby på Fyn og en i Hedehusene.


Til Norge og Sverige

Sidste år gik man ind på norske marked, hvor man har oprettet afdelinger i Egersund og Arendal. For kort tid siden er der oprettet en afdeling i Malmø, så det svenske marked er også på vej. Planen er, at der skal oprettes afdelinger i både Göteborg og Stockholm næste år.

Sidste år blev der indkøbt materiel for ca. 45 mio. kroner og i år er investeringsrammen oppe på 60 mio. kroner. Heri indgår også nyt transportmateriel.

Godik har for kor tid siden fået leveret otte nye Renault lastvogne, og der er tale om ren tilgang, for man har ikke sat ældre vogne ud.

Firmaet har i dag 34 lastvogne, som er fordelt rundt på afdelingerne. I starten købte vi brugte lastvogne, men når man har givet en meget høj pris for at få udskiftet en motor midt i sæsonen, finder man hurtigt ud af at det er bedre at investere i nyt.

Godiks vogne skal nemlig køre, når det er sæson. Derfor er der også høje dagbøder på leveringsaftalen med lastvognsforhandleren. Vi får ikke lige flyttet en festival, fordi vores lastvogne ikke kan køre, siger Kim Godiksen, - Og vi kan ikke bare gå ud og købe transport hos underleverandører. Vort grej er bygget i moduler, som kun vores egne lastvogne kan flytte.

Lastvognsudstyret

Lastvognene er udstyret med et specielt hejs og spil. Hejset, der leveres gennem KLC i Kolding er fra Scan Hejs, er noget anderledes end de almindelige kendte versioner, bl.a. med en større længde, hvilket betyder store rationaliseringsgevinster i logistikkæden hos Godik.

Kim Godiksen, siger at han aldrig tidligere har mødt nogen, som har vist så stor interesse for hvordan kunderne vil have det, som folkene fra Scan Hejs.

- Vi har prøvet mange andre hejs-typer, men Scan Hejs er helt tilpasset vore behov og produktet har lige den sidste finish, når det gælder forhold som placering af kabler og slanger.

- Når vi har valgt Renault lastvogne, skyldes det først og fremmest at Renault var prisbilligst første gang. Siden har det vist sig at vognene kører godt og vi er godt tilfredse med mærket. Så det er i dag på baggrund af tilfredshed, at vi køber Renault, siger han.

Godik beskæftiger ca. 65 medarbejdere.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063