Helbredstjek på it-løsningerne
Det er sjældent at faciliteterne i virksomhedernes it-systemer udnyttes optimalt - EDB Gruppen tilbyder et serviceeftersyn på effektiviteten
Moderne it-løsninger kan ofte sammenlignes med en schweizerkniv. En af de helt store, med et utal af funktioner. Lignelsen er især relevant, når det gælder udnyttelsen af de mange funktioner, fordi mange virksomheder ikke udnytter alle de værktøjer, der følger med pakken.
En del værktøjer samler virtuelt støv, fordi de ikke er relevante for virksomheden. Andre er blevet overset, da man implementerede systemet og trænede medarbejderne, eller endnu værre; fravalgt, fordi der var så meget andet nyt og det måske ikke var helt klart, hvad værktøjet kunne bruges til.
Dermed kan virksomhedens it-system gemme på netop de innovative værktøjer, som kan give et forspring i forhold til konkurrenterne.
Derfor tilbyder EDB Gruppen nu kunderne et helbredstjek, hvor man bruger to til tre dage på at interview både ledelse og medarbejdere om arbejdsgange, problemer og ønsker.
- Vi har netop gennemført et helbredstjek hos en større dansk transportvirksomhed, hvor man nok var tilfreds med løsningerne, men også ønskede forbedringer. Resultatet var at alle de funktioner, de havde på ønskesedlen, allerede var i systemet. De blev bare ikke udnyttet, fortæller Hans Abildgaard, EDG Gruppen.
Netop inddragelsen af medarbejderne er en vigtig del af helbredstjekket.
- Det betyder, at der ikke bare er fokus på ledelsens behov og ønsker, men også medarbejdernes. Det betyder, at medarbejderne er langt mere motiveret for at ændre procedurer og arbejdsgange, fordi de kan se fordelene for dem selv, siger Hans Abildgaard.
Han oplever et øget fokus på effektivisering og automatisering i branchen.
- Transportvirksomhederne smager så at sige, deres egen medicin i øjeblikket. Selv om aktivitetsniveauet er højt, så er konkurrencen benhård og der er virkeligt fokus på optimering af arbejdsprocesserne, fordi man godt ved, at der ikke er plads til spild, siger Hans Abildgaard.
Et af de områder, hvor virksomhederne ser optimeringsgevinster, er på disponeringen, hvor der faktisk er mulighed for en betydelig automatisering af de enkelte dele.
Try n' buyDet er naturligvis ikke altid, at virksomheden har de nødvendige it-løsninger liggende i 'knivskuffen'.
- Vi har i tidens løb udviklet en række værktøjer for enkelte kunder, som er interessante for mange andre. Dem tilbyder vi nu, at vores kunder kan prøve i en periode på to til tre måneder efter try n' buy konceptet. De skal kun betale for installeringen og de betaler kun for softwaren, hvis de beslutter at beholde modulet, siger Hans Abildgaard.
-----