Transportminister på retræte
DTL anser forlængelse af cabotageundtagelsen for en spildt chance for Danmark og dansk transporterhverv
Glæden i flere store transportvirksomheder over udsigten til en mere fleksibel udnyttelse af lastvogne og chauffører fra Østeuropa blev kortvarig. Lastvogne fra Estland, Litauen og Tjekkiet får alligevel ikke lov til at køre cabotagekørsel i Danmark, selv om Færdselsstyrelsen mandag ophævede den overgangsordning for de tre nye EU-lande.
Transportminister Flemming Hansen (K) måtte onsdag trække aftalen om ophævelse af overgangsordningen tilbage, efter massivt pres fra en samlet opposition, der mener at lempelsen var et brud på den østaftale, som regeringen netop har forlænget efter aftale med Folketingets partier.
Mens transportministerens retræte hilses velkommen på Christiansborg og i fagbevægelsen, så er reaktionen i erhvervsorganisationerne skuffelse.
Dansk Transport & Logistik betegner beslutningen som en spildt chance for at gøre det danske transporterhverv mere konkurrencedygtigt.
- Det var ude af proportion, når 3F og oppositionen frygtede, at underbetalte østchauffører kunne køre løs på danske veje. Det drejede sig kun om 1-2 pct. af kørslen på de danske veje, og med udsigten til en fordobling af transportmængden på de danske veje inden for de næste 15 år, er der tale om en meget forkert politisk reaktion. Vi forspilder chancen i nogle år nu indtil 2009, hvor det hele alligevel liberaliseres, udtaler adm. direktør Erik Østergaard, DTL.
Han opfordrer politikerne til at se virkeligheden i øjnene.
- Vi lever i en global verden, og det må vi forholde os til. Og da denne form for kørsel på de danske veje ingen trussel udgør, er det ærgerligt, at danske transportvirksomheder nu må undvære den mulighed at kunne køre midlertidige indenlandske transporter i Estland, Litauen og Tjekkiet , siger adm. direktør Erik Østergaard, der dog fastslår, at Østaftalen er vigtigere for branchen, end mulighederne for cabotagekørsel.
-----