23948sdkhjf

Padborg vigtigt centrum for transporten

Mange store internationale transportkoncerner har de senere år trukket sig væk fra Padborg og i stedet etableret nye landsdækkende centre i Trekantområdet og i Østjylland.

Alligevel fortsætter den ekspansive udvikling i Padborg, der fortsat er et meget vigtigt omdrejningspunkt for al transport mellem Danmark og Syd- og Centraleuropa.

Den unikke beliggenhed med Danmarks eneste landegrænse og dermed porten til det øvrige Europa tæt på storbyen Hamborg, der med sin havn er et meget stort kraftcenter for oversøiske transporter, giver Padborg en meget stor betydning for hele Danmarks transport.

I en samtale med Danmarks Transport-Tidende, siger ITDs formand, direktør Mogens Therkelsen, HPT, at man har mistet en del virksomheder inden for tørlastsektoren.

- Men hvad der er mistet på den konto, opvejes snildt af, at der udbygges meget inden for køle- fryselagrene i Padborg, så Padborg står fortsat meget stærkt, ligesom området rummer en meget stor kompetence med knowhow på transportområdet, udtaler han.

Mogens Therkelsens egen virksomhed H.P.Therkelsen A/S er netop i gang med en udvidelse af sit køle-fryselager på ca. 1000 m2. En del af et lager til tørgods må vige pladsen for det nye køle- og fryselager.

Masser af arbejdskraft

Padborg oplever også en styrke på et område, som i øjeblikket hæmmer udviklingen meget i resten af Danmark, hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft inden for områderne lastbilchauffører, lagermedarbejdere m.v.

Faktisk lever hele Sønderjylland i øjeblikket godt på, at der er en stor arbejdsløshed i det nordtyske.

- Med de gode forhold og gode lastvogne, vi har i Danmark, er det meget attraktivt for den tyske arbejdskraft at søge danske arbejdspladser. Vi oplever derfor ingen mangel på arbejdskraft i Padborg-området siger Mogens Therkelsen.

- Padborg indtager også en stærk position, når det gælder transport og distribution af levnedsmiddelvarer direkte til butikkerne. Med de store tyske supermarkeders indtog på det danske konsummarked, har man også et endnu større behov for et effektivt distributionssystem, der kan håndtere varerne, der vel at mærke skal være ude i butikkerne til tiden og altid med den rette temperatur.

- I dag kommer mange af de varer, der ender hos danske forbrugere fra området nede omkring Ruhr og opad i vestlige Tyskland. Fra disse områder i Tyskland, kan man klare at transportere varerne inden for en rimelig tid. Denne udvikling har også smittet af på vores egen virksomhed H.P.Therkelsen A/S, hvor vi dagligt afhenter masser af læs i disse områder, kører godset til vores egen køle-fryseterminal og pakker f.eks. gods fra flere forskellige afsendere til den samme modtager på de samme paller.

- Efterfølgende står vi for transporten frem til modtageren med Padborg som det naturlige centrum for hele distributionen. Udviklingen har dog også den bagside udtaler Mogens Therkelsen, at vi ind i mellem er tvunget til at sende tomme kølevogne ud her fra Padborg, for at laste i Tyskland, fortæller han.


De nye EU-lande

Indlemmelsen af en stribe nye EU-lande for to år siden kan virkelig mærkes. Mogens Therkelsen fremhæver, at lande som f.eks. Polen er kommet tættere på Danmark. Transporterhvervet mærker den stigende samhandel med flere af de tidligere østlande.

Også inden for handel med brugte lastvogne er Padborg kommet på verdenskortet. Takket være den høje standard på lastvogne og trailere m.v. i Danmark, er Padborg nu ved at udvikle sig til et nyt Mekka, når det gælder brugte lastvogne.

Det ses bl.a. af de store udvidelser, som brugtvognshandlerne i området allerede er i gang med og ikke mindst af at Lastas-koncernen for kort tid siden har købt et større stykke jord i Padborg. Det viser, at man fra udlandet gerne vil komme til Padborg og købe gode brugte lastvogne, fordi udbudet er stort og standarden på materiellet er i top.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078