SAS Cargo først med ny container
Vi havde længe grundet over, at køle/frysevarer var sikret temperaturfølsom transport både ad landevejen og over havet gennem simpel og afprøvet teknologi, mens de samme varer sendt ad luftvejen fortsat var henvist til forskellige gradbøjninger af en usmidig kombination af tøris og ventilatorer. Det var afsættet for vores nye produkt, der i princippet fungerer som et mobil køleskab drevet af batterier, der sikrer en konstant temperatur over en længere tidsperiode, siger Thomas Bjørk, administrerende direktør og ejer af den svenske virksomhed AirContainer.
Ingen strøm
Kølecontaineren holder ved hjælp af en termostat en konstant temperatur mellem to og 25 grader Celsius i mere end 36 timer uden brug af el. Det vil sige, at containeren ikke bruger strøm under flyvning, og på jorden kan batterierne blive genopladet af et almindeligt el-stik, hvis transporten varer længere end 36 timer.
Det store i det nye koncept er, at termostaten skruer op eller ned for temperaturen, alt efter forholdene på det konkrete tidspunkt. Cointaineren kan jo inden for otte timer flytte sig fra et subtropisk til et arktisk klima, og det kræver kontinuerlig justering. Det klarer tørisen og propellen ikke?
Desuden er der jo også den fordel, at den temperaturfølsomme transport undgår tør-isen, der er klassificeret som ?dangerous goods? og dermed kræver særlig håndtering.
SAS Cargo første bruger.SAS Cargo får æren af at lancere det nye produkt, der passer fod i hose til fragtprodukterne for blandt andet pharmaindustrien og friske madvarer, som har behov for at holde en konstant lav temperatur under lufttransporten.
I første hånd har SAS Cargo således bestilt de første fem enheder, men flere følger, hvis markedet tager godt imod det nye produkt. AirContainer ønsker at konsolidere sit nye produkt i ?hjemmemarkedet? først, men satser dernæst på de andre selskaber i WOW-alliancen, før springet tages til det globale marked.
Kølecontaineren er endnu ikke forsynet med sit endelige luftdygtighedsbevis, men opereres for tiden med et midlertidigt bevis, der har gjort det muligt for SAS Cargo at teste det på de lange ruter mellem København og Tokyo.
Containeren er rettet til widebody-fly og er i denne runde produceret i ?halv? størrelse (RKN), men en senere version vil være i fuld RAP-standard.
-----