Dobbeltfilter på Toyota
Da der alligevel ikke var meget Corolla over Toyotas succes-MPV, er det klassiske Toyota modelnavn udgået i forbindelse med opdateringen af Toyota Corolla Verso, der nu blot hedder Verso. På gule plader hedder bilen nu simpelthen Sportsvan ? et navn, der ikke er blevet mindre passende med introduktionen af en ny 2.2 liters commonrail dieselmotor.
132 hk og et moment på 310 newtonmeter er rigeligt med muskler til en bil i Sportsvans størrelse. Selv med fuldt læs på 675 kilo er der ingen tegn på åndenød, når topmomentet nås ved 2.000 omdrejninger.
Det gennemsnitlige brændstofforbrug er opgivet til hæderlige 15,9 kilometer på literen.
Euro4Motoren lever op til Euro4 standarden, dels ved en bedre forbrænding dels ved et partikelfilter og som noget helt nyt et såkaldt NOX-filter.
Dermed er Sportsvan formentlig en af de mest miljøvenlige dieselbiler i sin klasse.
Kræfterne fordeles via en velafstemt 6-trins gearkasse.
Resten af Sportsvan er uændret, og det er der ingen grund til at begræde. Designet ude og inde fra 2003 holder stadigt. Komforten og indretning er i top og kombineret med glimrende køreegenskaber befinder Sportsvan sig i fronten af det voksende felt af små MPV?ere.
Helt i topTeknisk og udstyrsmæssigt ligger Sportsvan også helt i top. Eneste mangel er at basismodellen ikke har Vehicle Stability Control, der er Toyotas navn for ESP, som standard.
Samlet set var test-ugen et fornøjeligt gensyn. Der er ingen tvivl om, at Sportsvan fortsat vil være en populær lille slider i dansk erhvervsliv. En velfortjent position, som kun få af konkurrenterne for alvor har mulighed for at flytte.
-----