23948sdkhjf

Denne gang skulle det være ganske vist

De fleste tvivler efterhånden på, at tachografen bliver indført denne gang heller, fordi projektet så ofte er blevet udskudt. Vi har spurgt DTL, som fastholder 1. maj 2006.

De fleste tvivler efterhånden på, at tachografen bliver indført denne gang heller, fordi projektet så ofte er blevet udskudt. Vi har spurgt DTL, som fastholder 1. maj 2006.



DTLs svar er klart: Denne gang er indførelsen af den nye tachograf koblet op på vedtagelsen af de nye regler om køre- og hviletid, svarer DTL, som henviser til, at reglerne om køre- og hviletid blev vedtaget i februar 2006. Reglerne om køre- og hviletid står i forordning 561/2006.

I Artikel 27 står der i 1)

"Artikel 27

I forordning (EF) nr. 2135/98 foretages følgende ændringer:

1) Artikel 2, stk. 1, litra a), affattes således:

»1. a) Fra tyvendedagen efter offentliggørelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/

2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 (*) skal køretøjer, der første gang tages i brug, forsynes med kontroludstyr i henhold til kravene i bilag I B til forordning (EØF) nr. 3821/85."

2) "Artikel 2, stk. 2, affattes således:

»2. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de kan udstede førerkort senest tyvendedagen efter offentliggørelsen af forordning (EF) nr. 561/2006.«"

Forordningen om køre- og hviletid blev offentliggjort den 11. april 2006. Det betyder, at den 1. maj 2006 skal samtlige EU-lande være klar med den digitale tachograf. Så ind til andet er bevist, fastholder vi denne dato.

- Derfor opfatter vi det således, at nye lastbiler som indregistreres efter den 1. maj 2006 skal være udstyret med en digital tachograf, siger konsulent Karsten Gade, fra Dansk Transport & Logistik.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078