Den internationale drejeskive i Padborg
Godstransporten mellem Danmark og vore to største samhandelspartnere Sverige og Tyskland sker overvejende med lastbiler, særligt når samhandlen opgøres i værdi. Det skyldes en lang række forhold, ikke mindst afstand i forhold til korte tidsfrister m.m.
Danmarks samhandel med andre lande udgjorde i 2004 i alt 90 mio. ton. Heraf blev 75 procent befordret med skib. Værdien af denne del af godsmængden var imidlertid kun 35 pct.. Modsætningsvis løftede lastbilerne 21 pct. af godsmængderne, men til gengæld 55 pct. af værdien.
Forudsætningen for store dele af den internationale vejgodstransport til og fra Danmark er bl.a. eksistensen af effektive terminaler, hvor ind- og udgående gods kan omlades og/eller konsolideres i forholde til oprindelse og destination.
Ved lastbiltransport betjener man sig af terminaler, der som andre transportsystemer er bygget op i et ?hub og spoke? netværk, der kan være fælles for flere virksomheder eller være et eksklusivt netværk for f.eks. en større transportudbyder. I tilknytning hertil er der i terminaler behov for en lang række forskellige servicevirksomheder samt endvidere toldbehandling.
I det sønderjyske område udgør Padborg Internationale Transportcenter (PIT) et sådant hub bl.a. for gods til og fra virksomheder i det jysk-fynske område, der skal til eller fra de øvrige europæiske lande. Det udlagte erhvervsområde på i alt ca. 5 km2 er blevet bebygget fra sidst i 1970'erne i takt med den dengang voldsomt stigende samhandel efter Danmarks indtræden i EF den 1. januar 1973.
Atter fortoldningI begyndelsen af 1980'erne kunne der desuden indvies et fælles dansk-tysk toldområde i PIT. Selvom fortoldningsopgaverne faldt drastisk med etableringen af det indre marked den 1. januar 1993, mærkes der nu igen et stigende behov for fortoldninger i relation til samhandlen med 3. lande, bl.a. Rusland m.v.
For at få en fornemmelse af antallet af lastbiler, der betjener sig af faciliteterne i PIT, kan man f.eks. tage udgangspunkt i, at der tilsammen årligt tankes ca. 190.000.000 liter dieselolie på de i PIT beliggende tankstationer. Det svarer til, at godt 633.000 lastbiler tanker 300 liter om året i PIT, eller mere end 1.700 om dagen. De bidrager herved tillige med godt 500 mio. kr. i diesel- og kuldioxidafgift til statskassen.
Flere lastbilerMed baggrund i den transittælling, instituttet gennemførte sidste år kan det konstateres, at grænsen i Frøslev (motorvejen) og Padborg dagligt passeredes af henholdsvis 4.235 og 947 lastbiler. Det vil sige i alt 5.182 lastbiler 365 dage om året, og tallet er stigende. Det er ud fra tællingen rimeligt at antage, at omkring 863 lastbiler, svarende til 16 %, der igen kører sydpå kort tid efter indpassagen, omfatter lastbiler, hvor der er tale om en aflæsning og fornyet oplæsning. Estimeres der med 11 ton per lastbil, er der således på årsbasis tale om mindst 3,46 mio. ton alene for det sydgående lastbilgods, der håndteres i PIT.
Transittællingen giver desværre ikke mulighed for at konstatere, hvor mange nordfrakommende lastbiler, der vender gods i PIT. Men at mængden nogenlunde må svare til det sydgående gods, forekommer indlysende.
Det dobbelt af EsbjergDet betyder, at den samlede godsomsætning i PIT formentlig er det dobbelte af f.eks. Esbjerg Havn, der i 2004 omsatte 3,7 mio. ton. Antagelsen bekræftes endvidere af, at blot en enkelt af de større fødevaretransportører f.eks. angiver, at der 364 dage om året på virksomhedens terminal losses og lastes (vendes) 1.000 lastbiler, som kommer såvel nord fra som syd fra.
Som er havn
Den internationale drejeskive i Padborg har derfor samme afgørende betydning for den internationale godstransport med lastbil, som en større havn har for søtransporten. Med et godt tysk udtryk kan en sådan drejeskive betegnes en ?Umschlagplatz?.
-----