Padborg one-stop-shop
Antallet af transportarbejdspladser i Bov Kommune er faldet med 16 procent siden 1998. En udvikling som især skyldes udflagningen af danske lastvogne til Tyskland.
Men beskæftigelsen i de mange virksomheder, der servicerer lastvogne og trailere er stort set uændret ifølge Danmarks Statistik.
Mens antallet af beskæftigede i transportbranchen er faldet fra 1.985 i 1998 til 1.653 i 2005, så har antallet af beskæftigede inden for lastvognssalg, -service og på tankstationer ligget stabilt på omkring 500. Dog med et mindre fald fra 2004 til 2005.
- De udflagede lastvogne ejes af danske vognmænd og er oftest købt i Danmark og indregistreret i Tyskland. De kører stadig gennem Padborg, så det er vel naturligt, at de også stadigt bliver serviceret her. Vi har kun i begrænset omfang mærket udflagningen. Den opvejes rigeligt af den stigende transittrafik gennem Padborg, siger Per Foldager fra Scania Biler A/S i Padborg.
Super size one-stop-shopHos Knud Hansen A/S siger kommunikationschef Michael Gadegaard:
- Branchen har lokalt været præget af mange fusioner og opkøb. I takt med at virksomhederne er blevet større er det blevet nødvendigt, at skærpe konkurrenceevnen på det globale marked. Derfor er de nødt til at flytte ud. Men det har ikke betydet mindre trafik gennem Padborg. Tværtimod. Byen er logistisk set stadig en naturlig hub for trafikken mellem Centraleuropa og Skandinavien. Vores virksomhed leverer service inden for fire forretningsområder i det vi kalder et one-stop-koncept. Og Padborg er faktisk en one-stop-shop, når det gælder landevejstransport. Der er næppe noget område i Danmark, der har så høj en koncentration af transportrelaterede servicevirksomheder, som Padborg. Det gælder for lastvogne, trailere, køl eller kommunikation, siger Michel Gadegaard.
-----