GLS Denmark angriber Post Danmark monopol
Post Danmark får fra 1. maj for alvor konkurrence på pakkemarkedet, når det gælder private og mindre erhvervsvirksomheder. GLS Denmark åbner her 160 Pakke-Shops i Coop?s Daglig- og Lokalbrugser, samt i videokæden Blockbusters butikker.
GLS Denmark står for distributionen, mens de 160 Pakke Shops indledningsvis kun står for modtagelsen af pakkerne.
Inden årets udgang skal antallet af Pakke-Shops øges til 515 ? det antal, som GLS Denmark nødvendigt for at netværket er landsdækkende.
- I tæt befolkede områder, skal der højst være en kilometer til nærmeste Pakke-Shop, mens dækningen i tyndt befolkede områder svarer til, at der højst er 10 kilometer til nærmeste Pakke-Shop, siger salgs- og marketingsdirektør Keld Rørmose, GLS Denmark.
Netværket skal udvides med flere samarbejdspartnere i detailhandlen, men forhandlingerne er endnu ikke afsluttet.
- Derfor kan jeg ikke sætte navn på endnu. Men jeg kan sige, at der er stor interesse for at komme med, siger Keld Rørmose.
Nummer to i DanmarkGLS Denmark, er i forvejen den næststørste pakkedistributør i Danmark. Det hollandske moderselskab General Logistics Systems B.V. startede for tre år siden udrulningen af et tilsvarende netværk af Pakke-Shops i Tyskland. Det tæller i dag 3.500 Pakke-Shops, der i gennemsnit modtager 5-6 pakker dagligt. Det er planen, at netværket på sigt skal dække hele Europa.
Ifølge GLS Denmark er priserne omkring 5 procent lavere end Post Danmarks. Der modtages pakker op til 20 kilo ? en grænse, der skyldes hensyn til arbejdsmiljøreglerne ? og to meters længde. Prisen afhænger af pakkens størrelse og er uafhængig af vægt.
Alle pakker indenfor landets grænser er fremme den følgende arbejdsdag. For resten af Europa er leveringstiden mellem 48 og 72 timer.
Fleksibel servicePost Danmark har siden privatiseringsprocessen startede, lukket et stort antal posthuse. En proces, der forventes fortsat i de kommende år. De tre samarbejdspartnere bag det nye pakkeinitiativ fremhæver, at de nye Pakke-Shops har åbningstider, som passer langt bedre til kundernes behov.
- De nye Pakke-Shops vil give butikkerne en ekstra dimension og en ekstra service til kunderne, og der er ingen tvivl om, at dette gennemtestede koncept på sigt også vil betyde en øget kunde-gennemstrømning i butikkerneV ores Lokal- og Dagli?-brugser har åbent 365 dage om året fra 9-til-20.S amtidig har vi erfaringer med at fungere som posthus, siger Niels Pilt Mortensen, drifts- og salgschef, Dagli? Brugsen.
- Vi har altid været åbne for nye ideer og ønsker at udvide vores services. Vi har gennem mange år anvendt GLS som distributør mellem vores butikker og ved, at de kan levere den nødvendige kvalitet, siger adm. direktør Jesper Østergaard, Blockbuster.
Han afviser, at pakkeforretningen vil opleves som et forstyrrende element af de kunder, er bare skal leje en DVD.
- Prisfastsættelsen er meget enkel og det vil kun tage kort tid, at betjene den enkelte pakkekunde, siger Jesper Østergaard.
Tre faser
- Vi har nu startet etableringsfasen, hvor det er hensigten at bruge Pakke-Shoppen som indleveringssted. Når hovedparten af de ca. 500 Pakke-Shops er etableret i løbet af 2006, så vil vi påbegynde fase 2, hvor Pakke-Shoppen benyttes som både ind- og udleveringssted, siger Keld Rørmose.
På længere sigt vil der også blive åbnet op for fase 3, hvor Pakke-Shoppen kan bruges som en alternativ leveringsadresse. Her vil der være mulighed for, at modtager via sms eller e-mail, får besked om, at pakken nu kan afhentes. En service, der angiveligt efterspørges af bl.a. internethandelsfirmaer og postordrefirmaer.
-----