23948sdkhjf

Ny lastbilrekord på Kalundborg-Århus

Mols-Liniens marketingchef, Chr. Hinge-berg vurderer, at den øgede trafik på færgeruten skyldes flere faktorer, herunder f.eks. den stigende trængsel på motorvejsnettet mellem landsdelene.

- Vi mærker helt klart trængselsproblematikken i vores dagligdag, hvor vi står med et godt servicetilbud til vore kunder, der kan være med til at afbøde en del af de negative virkninger af trafikpropperne på motorvejene. Yderligere mærker vi skærpelserne i chaufførernes køre-hviletider, arbejdstidsregulativerne og andre reguleringer af arbejdsforhold for både vognmænd og chauffører.

- Vi er således en vigtig brik i den trafikale infrastruktur i landet, og vi forventer derfor også den overordnede politiske bevågenhed, der er nødvendig for at udvikle færgeruterne på Kattegat i fremtiden. På lastbilsiden er det f.eks. meget vigtigt, at man ? hvis der politisk vedtages forsøgsordning med de lange 25 meter modulvogntog ? samtidig sikres tilladelse til at disse må køre til og fra vore færgehavne i Kalundborg og Århus.


Flere løstrailere

- Den øgede godstrafik på Mols-Linien skyldes ikke mindst en stor stigning i overførslerne af løstrailere, hvor vognmandens chauffør ikke er med på færgen, men rederiets egne folk ekspe-derer løstrailerne.Hertil har man netop investeret i 17 nye terminaltraktorer, der dels giver mere effektiv udnyttelse af tiden i havn og giver forbedrede arbejdsforhold for terminalarbejderne, siger Chr. Hingelberg, og tilføjer:

- Vore to nuværende færger overfører i dag flere lastbiler, end der nogensinde før er gjort på Kattegat, også sammenlignet med tidligere tider, hvor der sejlede flere konkurrerende ruter med et større antal færger.

I første kvartal 2006 var fremgangen i forhold til samme periode året før på 6,6 procent.

- Så vi gør alt, hvad vi kan, for at få fjernet nogle lastbiler fra motorvejene, og få dem over på ?den blå landevej? på færgerne i stedet. En ekstra gevinst herved er de økonomiske fordele for transportørerne, der sparer mange kilometer, samt en total miljøgevinst og mindre slid på vejbanerne, siger Christian Hingelberg.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064