23948sdkhjf

Mod fjerde generation

Faaborg Flytteforretning har speciale i transport af kunst

Faaborg Flytteforretning har speciale i transport af kunst



Faaborg Flytteforretning gør ikke meget væsen af sig selv i de smukke omgivelser på havnefronten i Faaborg. Et diskret messingskilt på det gamle rødkalkede havnehus er eneste synlige tegn på, at det er herfra, den næsten 100 år gamle virksomhed drives.

Inde bag døren har flyttemand Niels Justesen, 64, sit lille ryddelige kontor. Et par blyantsskitser af firmaets flyttevogne, farfarens 'kørebrev' - der attesterer, at virksomhedens stifter Just Justesen besidder de fornødne færdigheder med et hesteforspand - og et par fotos af Faaborg Flytteforretnings kongeblå flyttevogne på job er de mest tydelige tegn på, hvad det handler om.

Just Justesen startede sin vognmandsforretning i 1910.

- Det var en almindelig vognmandsforretning, der løste en bred vifte af opgaver, herunder på havnen og for jernbanen. Han kørte også med rustvogn for en lokal bedemand. Men flytninger kom hurtigt til at spille en væsentlig rolle, selv om flytning dengang var noget de fleste kunne klare på en kærre, fortæller Niels Justesen.

Godser og herregårde ligger tæt sammen på den fede sydfynske muld. Ejerne boede i hovedstaden i vinterhalvåret og flyttede på landet om sommeren.

- De brugte københavnske flyttevirksomheder som Salicath og Adam, der stadig eksisterer, og som pakkede godset i flytteomnibusser, der blev sendt med toget. Min farfar leverede så hestene, men udpakningen stod flyttefolkene fra København for. Men det blev hurtigt sådan, at kunderne gav besked om, at Justesen overtog pakning og udpakningen på Fyn, fortæller Niels Justesten.

Kunst i kassen

Faaborg Flytteforretning kører i dag med tre flyttevogne. Ud over Niels Justesen beskæftiger virksomheden fire svende og to lærlinge samt en bogholder. Konventionelle flytteopgaver tegner sig for omkring halvdelen af aktiviteterne. Den anden halvdel er Faaborg Flytteforretnings speciale: transport af kunstgenstande.

- Faaborg Museum blev stiftet kort tid efter, at min farfar begyndte, og han havde en del opgaver for museet. Men det var først i slutningen af 1960'erne, at kunsttransporterne for alvor tog fart. Da begyndte professionaliseringen af ledelsen med ansættelsen af akademikere, og de mente, at kunsten skulle ud og køre, fortæller Niels Justesen.

Transport af kunst og museumsgenstande er et snævert marked, der i Danmark dækkes af en håndfuld virksomheder. Faaborg Flytteforretnings kunder tæller i dag ud over museer også gallerier og individuelle kunstnere.

- Vi foretager kunsttransporter over hele Europa, siger Niels Justesen.

En af firmaet største opgaver i år, har været den store udstilling med Michael Kviums værker på kunstmuseet Aros i Århus, hvor Faaborg Flytteforretning har stået for indsamlingen af billeder fra hele landet. En udstilling, der allerede har tiltrukket mere end 80.000 besøgende.

- Der er en meget stor interesse for kunst i dag. Jeg har ladet mig fortælle, at der faktisk er et større publikum til kunstudstillinger end til fodboldkampe i Superligaen, fortæller Niels Justesen ivrigt og lægger ikke skjul på, at det professionelle engagement i kunst med årene har udviklet sig til en personlig interesse. En interesse, der deles af hustruen Lise Justesen, der selv har skiftet socialrådgiverens kuglepen ud med pensel og lærred.

Søm til søm

Vognparken består af to Mercedes- og en MAN-lastvogn, med kasser fra Vandborg Karrosserifabrik.

- Vi har købt vores kasser fra Vandborg i de sidste 25 år og det er også dem, der leverer til de to nye Mercedes'er, vi har under opbygning, fortæller Niels Justesen.

En af virksomhedens kasser er udrustet med et avanceret klimaanlæg, der ikke kun sørger for en konstant temperatur, men også for præcis den luftfugtighed, som museumskunderne kræver. De to nye flyttevogne, der er under levering, vil begge være udrustet med klimaregulerede kasser.

Transport af kunst kræver særlige færdigheder og rutiner. Og rækken af uheld skal helst ikke være ret lang.

- Når det gælder kunstflytningerne, så har vi heldigvis været forskånet for større uheld. Både kunderne og formentlig også deres forsikringsselskaber forventer, at transportøren leverer høj kvalitet, fortæller Niels Justesen.

Museerne tegner selv forsikringerne for kunsttransporterne.

- Det er det vi kalder en 'søm til søm' forsikring. Men når det gælder gallerier og kunstnere, så bærer vi typisk ansvaret, forklarer Niels Justesen.

Som mange andre 'gamle' virksomheder, overlader Niels Justesen markedsføringen til renommeet. Det gælder naturligt på specialet kunsttransport, men også for almindelige flytninger.

- Jeg vil tro otte ud af ti kunder henvender sig til os, fordi de kender os fra tidligere eller har hørt om os. Vi har ikke engang en hjemmeside, hvilket egentligt er for dårligt, indrømmer Niels Justesen.

DMF

Et markant eksempel på kundeloyaliteten er Fyens Stiftstidende, hvor Faaborg Flytteforretning stod for flytningen, da avisen flyttede ud af Odenses centrum i sin tid og igen, da redaktionen flyttede tilbage til centrum.

- Det var så stor en opgave, at vi naturligvis ikke kunne klare den alene. Derfor løste vi den i samarbejde med andre flytteforretninger på Fyn, som vi har et glimrende samarbejde med, siger Niels Justesten, der også er formand for Dansk Møbeltransport Forening under DTL.

DMF har 105 medlemsvirksomheder og organiserer ifølge Niels Justesen omkring 85 procent af det danske flyttemarked.

- Foreningen har arbejdet målrettet for at højne kvaliteten i de sidste 30-40 år og det arbejde fortsætter. Det er jo ingen hemmelighed, at vi har haft et par kedelige tilfælde i de senere år. Men det er heldigvis undtagelsen, og branchen har generelt en meget høj standard. Danske flyttefolk hører til blandt Europas bedste - ikke mindst fordi vi har opbygget en god uddannelse vores medarbejdere, siger Niels Justesen.

- Jeg har selv lagt vægt på altid at have en elev ansat. Vi har to nu, fordi en af dem snart er færdig, og vi lige har ansat en ny. Bortset fra min mestersvend, så er alle svendene udlært i virksomheden, og ham, der nu bliver færdig, fortsætter også, fortæller Niels Justesen.

Han erkender, at branchen siden sidste sommer har haft problemer med at skaffe nye medarbejdere.

- Beskæftigelsen er historisk høj og især i storbyerne er det svært at finde folk. Derfor er det også meget vigtigt, at vi fastholder og udvikler vores uddannelse, fastslår Niels Justesen.


4. generation

Just Justesen overdrog forretningen til sønnen Erik Justesen - der var ivrig roer og hentede flere Danmarks mesterskaber i 1940'erne - i midten af 50'erne.

Niels Justesten trådte ind i familievirksomheden i 1965, der da blev ledet af faderen Erik Justesen, med et svendebrev som tømrer og tjeneste som FN-soldat i Gaza i bagagen.

Han overtog virksomheden i 1985.

- Min far havde opbygget en betydelig aktivitet inden for distribution og specialtransport. Men den afdeling valgte jeg at sælge fra, da det var flytteforretningen, der lå mit hjerte nærmest, fortæller Niels Justesten.

Niels og Lise Justesens to ældste sønner har valgt en akademisk karriere. Men den yngste søn Daniel Justesen er kørt i stilling til at overtage familievirksomheden.

- Han er netop vendt hjem fra Kosovo, hvor han har gjort tjeneste ved de danske styrker i KFOR. Når han har afsluttet tjenesten som sergent ved Prinsens Livregiment, så stater han her, siger en tydeligt glad og lidt stolt Niels Justesen, der ikke har glemt erfaringerne i fredens tjeneste.

- Han siger selv, at han har været med til at gøre en forskel og det er et vigtigt arbejde. Vi havde det lidt lettere i Gaza, hvor parterne stod på hver sin side af grænsen og FN var i midten, fortæller Niels Justesen og tøver:

- Når det gælder engagementet i Irak, så må jeg ærligt indrømme, at jeg har min tvivl.

(DSC_0733-01 Faaborg Flyt - MAN.jpg)Faaborg Flytteforretning kan fejre 100 års jubilæum i 2010. Her er en af virksomhedens mørk grønne flyttevogne fanget i København

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062