Trailer som giver optimal levering af godset
Gardintrailer udstyret med medbringer-truck, portalkran i loftet og blæseanlæg giver gode muligheder, når der skal leveres bulkvarer
Faktisk troede jeg, at de fleste muligheder var udtømt, når det gælder læsse- og aflæsseudstyr på trailere. Men nej! En ny Renders-trailer, der er leveret til Niels Pagh Transport i Vejen har fået mig til at revidere min opfattelse på området.
Vognmand Preben Jørgensen i Vejen har ganske enkelt fået leveret en gardintrailer, der må betegnes som multifunktionel.
Den nye trailer er af mærket Renders og udstyret med det enkle styresystem X-steering, som den belgiske trailerproducent har haft stor succes med det senest halvandet års tid.
Traileren er kun 12,20 meter lang, fordi der ude i bagenden hænger en Kooi-Aap medbringer-truck, som chaufføren selv læsser af og på med.
Blæser varerne op i siloenMen da Niels Pagh Transport kører mange løsvarer i storsæk, er der en del kunder, som gerne vil have varerne blæst ind i en silo, i stedet for at få en storsæk leveret på jorden. Det fik Preben Jørgensen til at gå i tænkeboks og videre til sine materiel-leverandører. Det endte med, at vognmandsfirmet for et års tid siden fik leveret en trailer med et blæseanlæg, som kan blæse løsvarer direkte fra vognen og op i en silo, sådan som kunderne ønsker.
Månedens køretøj er således nummer to af denne type trailere, som firmaet har fået leveret.
Renders-traileren er forsynet med en lille skakt i bagenden, hvor de løse varer bliver blæst videre gennem rør og ud til f.eks. en silo. Men det er ikke gjort med at have en skakt. Når man har en storsæk, som f.eks. står foran i traileren, benyttes medbringertrucken til at køre storsækken hen i bagenden, hvor den sættes af.
Herefter benyttes et spil i taget på traileren til at løfte storsækken op, så chaufføren kan skære hul i storsækken. Når det er sket, løber løsvarerne ud af sækkens bund og ned i skakten, hvorfra blæseren sørger for sluttransporten.
Kan altid komme fremVognmand Preben Jørgensen fortæller, at Renders-traileren takket være sit X-steering styresystem har en fantastisk fremkommelighed.
I forhold til andre trailere med Tridec styresystem er X-steering et stort fremskridt. Før bakkede chaufførerne ofte ind til aflæssesteder med snævre forhold, fordi man ikke altid kan køre frem og tilbage i samme spor med Tridec.
Med X-steering kører traileren derimod altid i samme spor. Kan man køre fremad kan man også køre tilbage uden, at der behøver at være mere plads.
For at spare dæk og sikre en god vejbeliggenhed med tom trailer, er der bogielift på de to forreste aksler på traileren.
Til at trække Renders-traileren har firmaet anskaffet sig en ny treakslet DAF XF, der blev leveret som chassis af DAF-forhandleren Lastas og derefter opbygget af Brdr. Platz' karosserifabrik i Haderslev, mens det sidste afleveringsarbejde blev udført af HC Autoværksted i Bramming, der er autoriseret DAF-serviceværksted.
Traileren er bygget, så den passer til en treakslet trækker og har derfor et tilladt kingpintryk på 16 ton.
Akselsektionen er forsynet med tre BPW ECO plus aksler i størrelsen ni ton, med luftaffjedring, hvor der er mulighed for at hæve/sænke chassiset.
Akselafstanden er 1,8 meter mellem hver af de tre aksler i trippelbogien.
Det skyldes, at den forreste og den bagerste aksel i X-steeringsystemet sidder på drejekranse og skal have plads til at kunne dreje.
Vælter ikkeBremserne er BPW skivebremser med automatisk justering og et EBS-anlæg af typen ABS 2S/2M med RSS med RSS (Roll Stability System, som modvirker vælteulykker)
Blæseanlægget er et fire tommer anlæg leveret af BNM Stenstrup, der er drevet af en hydraulikmotor på traileren. Det betyder, at trækkeren er udstyret med kraftudtag, som driver en hydraulikpumpe, der kan sende hydraulisk kraft hen til hydraulikmotoren i blæseren.
Selve opbygningen består af en normal gardinopbygning med skyde-presenninger i siderne, fast tag og bagdøre.
Generelt efterlader traileren et pænt indtryk. Her er tale om et værktøj, som virkelig vil blive brugt, og som kan køre ud til både mulige og (næsten) umulige steder, når godset skal leveres.
Alligevel er det lykkedes på trods af al ekstraudstyret at lave et pænt produkt, der er funktionelt og har en stor brugsværdi.
-----