Bremse-problemer
Hyppigere vedligeholdelse og målinger er Færdselsstyrelsens råd til en forbedring af bremserne
Det ser ikke så godt ud med bremserne på påhængskøretøjerne, viser rapport, der er udarbejdet på baggrund af undersøgelser af 50 vogntog. Rapporten blev i går offentliggjort på et møde i Transportministeriet. Essensen er, at lastvognene generelt har gode bremser. Til gengæld har mange påhængsvogne og trailere svært ved at bremse optimalt. Ifølge rapporten kan 38 pct. af de påhængskøretøjer, som kører på vejene, ikke klare kravene i loven. Eller sagt på en anden måde: hver gang der er ti påhængskøretøjer, så bremser de fire dårligt. På de udenlandske påhængskøretøjer, som indgår i undersøgelsen, er det endnu værre.
Færdselsstyrelsens råd er, at man servicerer sine bremser noget hyppigere, det vil sige fire gange årligt og samtidig hver gang kontrollerer, hvor effektive bremserne er.
Ved køb af nyt materiel lød Færdselsstyrelsens anbefaling på, at køberne forlanger at få noget bedre fra leverandørerne. Vognmand Chr. Jensen, Asaa, der var den eneste vognmand, som var til stede ved offentliggørelsen, spurgte om man i Færdselsstyrelsen kan anvise aksler med bremser, der er bedre end dem, der kendes i dag. Det kan man ikke, men Færdselsstyrelsen opfordrede til, at man som køber af rullende materiel holder leverandøren fast på, at bremseevnen allerede ved førstegangssynet skal ligge på linie med det, der er anført i typegodkendelsen. Vognmand Chr. Jensen kunne nemlig fortælle om trailere, der allerede ved førstegangs-synet havde haft en bremsevirkning på kun 44 pct., hvilket jo er langt under det tal, som står anført i typegodkendelsen.
-----