Ikke bøder for bagateller
Transporterhvervets mange organisationer er enige om, at de nye regler om køre- hviletid skal overholdes, men der er behov for praktiske justeringer
I sidste uge mødtes repræsentanter fra DTL, ITD, HTS-I, ATL, Danske Busvognmænd, Danske Speditører, Oliebranchens Fællesråd, Dansk Byggeri, Landbrugsrådet og 3F for at drøfte de alvorlige konsekvenser for transporterhvervet, som de netop ikrafttrådte, skærpede sanktioner på køre- og hviletidsområdet indebærer.
Det blev på mødet præciseret, at der ikke er tale om et forsøg på at ændre de gældende køre- og hviletidsregler.
Reglerne er, som de er, og gældende regler skal naturligvis overholdes. Der er udelukkende tale om at fjerne uhensigtsmæssighederne i det skærpede sanktionssystem samt de bagved liggende udregningsmetoder, hvor bagatelovertrædelser giver urimelige bøder.
På mødet blev der foretaget en teknisk gennemgang af reglerne samt sanktionssystemet. Der blev endvidere præsenteret et antal konkrete eksempler til belysning af konsekvenserne af de skærpede bøder set i forhold til det tidligere gældende bødekatalog.
Der var enighed om, at skærpelserne er sket med enstemmig opbakning i Folketinget og blandt erhvervets organisationer. Den konkrete udformning af skærpelserne indeholder dog efter erhvervets opfattelse visse uhensigtsmæssigheder.
Der var derfor på mødet tilslutning til, at der rettes henvendelse til det politiske system for at få igangsat et arbejde med henblik på at få justeret praksis/reglerne i forhold til bagatelovertrædelser.
-----