Nødvendigt med justering
I en tid hvor alle ? inklusiv vognmandsbranchen ? har fokus på trafiksikkerheden, er det overraskende, at tallet er så højt. For selv om trækkerne scorer fint i testen, er deres bremseevne ikke nok til at nedbremse et helt vogntog i fart og dermed ikke nok til, at trafiksikkerheden er i orden.
Der er kun et svar på den udfordring. Branchen må sætte ekstra fokus på påhængskøretøjerne.
Det burde ikke være nogen umulig opgave, og det er værd at lægge mærke til, at Færdselsstyrelsens undersøgelse er gennemført i samarbejde med branchen selv.
Det vidner om, at den ansvarlighed, der har været efterlyst på lastbil-området, fortsat er til stede, og at der er tale om nogle vigtige justeringer, der skal foretages, men ikke en situation af ligegyldighed fra branchens side.
Ligesom det er ved at blive standard i f.eks. luftfarten og på hospitalsområdet at indberette nær-ved-uheld for at kunne lære af sine fejl, inden de får fatale konsekvenser, kan undersøgelsen af bremserne ses som en chance for at rette op på et problem, inden det fører til flere ulykker.
I forvejen kører der en lang række frivillige initiativer i vognmandsbranchen, som løbende skal sikre en forbedring af trafiksikkerheden. Det viser en holdning, der er værd at bygge videre på, og gør, at man ikke behøver begynde helt forfra med egenkontrol af køretøjerne, men at procedurerne må strammes op ? og at kontrollen med danske og udenlandske vogntog bliver så god, at der ikke er præmie for at springe over, hvor gærdet er lavest.
-----