Hvor meget har du spildt på det sidste
- Jeg bliver mindet om de fatale arbejdsuheld to gange om ugen, idet ministeriet bliver ori-enteret hver gang der sker et arbejdsuheld med dødsfald ? og gennemsnittet er i øjeblikket to hver uge. Et alt for stort tal som både koster arbejdsgiverne og samfundet en masse penge, sagde beskæftigelsesministeren
Han tilføjede, at det er bedre, at virksomhederne henter erfaringer på området hos hinan-den end, at myndighederne kommer og trækker noget ned over virksomheden.
Formålet med workshoppen var da også netop at udveksle erfaringer på området.
Shell havde i den anledning et panel med fire virksomheder, hvor hver virksomhed gen-nemgik netop deres måde at forebygge arbejdsuheldene på.
De fire virksomheder var Shell raffinaderi i Fredericia og naboen Carlsberg/Tuborg brygge-riet samtADP Fredericia og transportvirksomheden Fjellerad Transport A/S i Støvring. Shells raffinaderidirektør Arjan van Dijk, sagde i sit indlæg, at Shell har en nulvision, og at man også har underleverandørerne med i processen. Det betyder at vognmænd, som kø-rer for Shell og underentreprenører, som arbejder på raffinaderiet også tages med i arbej-det. Siden Shell begyndte at interessere sig mere for arbejdsuheldene, har det vist sig, at de fleste uheld i dag sker i trafikken. Derfor har man sat hårdt ind for at få alle til at ændre adfærd mod en mere trafiksikker kørsel.
I sit indlæg sagde vognmand Leo Laustsen, at det gælder om at få rettet op på fejlene og samtidig få de øvrige medarbejdere til at lære af dem. Transportvirksomheden holder ofte møder med chaufførerne og med underleverandørerne, som er vognmænd der udfører transporter for firmaet.
Lær af tæt-på-uheld
I sit indlæg viste Leo Laustsen en oversigt over medarbejderne og deres spild af brændstof i forbindelse med aflæsning m.v. ude hos kunderne. Der laves ganske enkelt oversigter, som løbende offentliggøres for chaufførerne, så de kan se hvordan det ser ud. Man har også såkaldte black spot, der kan være et vejkryds, hvor oversigtsforholdene f.eks. er dårlige. Den slags rapporteres, hvorefter det offentliggøres for alle de involverede chauffører, så de kan tage deres forholdsregler og derved modvirke uheld.
Ligeledes kigges der også nærmere på tæt-på-uheld. Når den slags lægges frem i dagens lys, kan andre lære af det og undgå at komme i samme situation.
Om incitamentet til for at arbejde så meget med dette område, sagde vognmand Leo Lauststen
- Det afhænger meget af kunden, hvilke forholdsregler og krav, der bliver opfyldt. Shell stiller visse krav, som vi så opfylder. Andre kunder stiller andre krav, som vi også indretter os efter med de køretøjer og chauffører, der udfører den kørsel, siger han.
-----