Fremtid med aktiv trafiksikkerhed
Teknologier som DaimlerChrysler har videreudviklet. Det blev vist hvordan den nuværende passive sporassistent (Lane Assistent) i stedet kan blive et virkelig aktivt trafiksikkerheds-udstyr.
Den kommende version vil ud over at advare akustisk, som den nuværende version også gør, når lastvognen har kurs ud over midterstriben eller kantstriben i højre side af vejba-nen, aktivt gå ind og afbremse hjul, så vognen vender tilbage på ret kurs.
En prototype af katastrofebremsesystemet blev også fremvist på den store testbane i Pa-penburg. Dette system vil blive lanceret på markedet i foråret 2006, og er en videreudvik-ling af tempostaten med indbygget afstandsmåler. Dette system vil fange en kø af holden-de biler foran lastvognen, f.eks. ved kørsel på motorvej.
En af koncernens amerikanske lastvognsfabrikker, Freightliner, har udviklet et avanceret cruisecontrol-system (PCC Predictive Cruise Control), der ved hjælp af digitale kort hele tiden ser ruten foran lastvognen. Under kørslen afpasser vognen selv hastigheden. Hvis chaufføren er på vej til at køre for hurtigt ind i en kurve, måske fordi han ikke kender vejen, griber systemet ind og afbremser i tide, takket være PCCsystemets evne til at se fremad. Systemet er dog under stadig udvikling.
VarebilerDaimlerChrysler har ikke glemt de lettere køretøjer. Til kassevognene demonstrere-de DaimlerChrysler blandt andet en simpel afstandsmåler, som med akustisk signal adva-rer føreren om, nu køres der for tæt på den forankørende. Dette tiltag må absolut hilses meget velkommen. Alt for mange kurer- og budtransporter i kassevogne kører alt for tæt på de forankørende på vore veje.
Til transporterne viste DaimlerChrysler en videreudvikling af ESP-systemet, der går ind og stabiliserer efter belæsningen af køretøjet. Er vognen lastet tungt? Er der et højt tyngde-punkt, som forringer stabiliteten? Det tager systemet højde for.
DaimlerChrysler, der var de allerførste til at indføre cruise control med afstandsmåler på tunge lastvogne, har igen vist, at man ligger langt fremme foran mange konkurrenter, når det gælder tiltag til gavn for trafiksikkerhed.
-----