Øresundsforbindelsen vokser
- Den tiltagende trafikmængde over broen er med til at stabilisere Øresundsforbindelsens økonomi, fortsætter Jacob Vestergaard. - Indtjeningsmæssigt er situationen mere solid end den har været længe, og det forbedrede økonomiske leje har også gjort det muligt at begynde med at afbetale på gælden fire år før det oprindeligt var planlagt. Det er et udtryk for, at rente- og trafikudviklingen har været med os.
God indtjeningskilde- Ser vi på lastbilmarkedet specifikt må vi erkende, at det ikke hører til vores største kundegruppe. Det er personbilssegmentet, der udgør omkring 90 procent af den totale trafik over sundet. Lastbiler og busser står tilsammen for de resterende 10 procent.. Men lastbiltrafikken er en meget udmærket indtjeningskilde for os, - først og fremmest fordi der er tale om højere priser, som giver lidt mere på bundlinjen.
- Selvom vi derfor kunne ønske os mere lastbiltrafik over broen, er det vanskeligt at få netop den del af kundegruppen til at stige særligt meget, hvilket hænger sammen med, at der i øjeblikket er overkapacitet på sundet med faldende priser til følge.
Og det er en udvikling, Øresundsforbindelsen ifølge Jacob Vestergaard også har registreret.
Integration giver erhvervstrafik- Det er i det hele taget hårdt for os at konkurrere med færgerne. Jeg tror det problem går begge veje. Alle konkurrerer med alle, og kampen er benhård. For os betyder konkurrencesituationen lavere priser, og det er vi naturligvis kede af, men på den anden side så gavner det erhvervstrafikken og ikke mindst erhvervsudviklingen omkring Øresund. Indtjeningen fra fragtmarkedet vokser fortsat ? bare ikke så hurtigt som vi kunne ønske os.
- Hvis vi skal sælge mere, skal vi fremhæve broens store tilgængelighed og fleksibilitet i fremtiden. Vi skal også i samarbejde med kunderne videreudvikle produktet, og især den bagved liggende logistik, altså fakturering og betaling. Det skal gøres endnu nemmere for vore aftalekunder, end det er i dag. Det vil ikke gøre priserne billigere, men det vil forenkle samarbejdet og gøre det mere attraktivt.
Regeringsaftalen- Vi mener, at vi følger regeringsaftalen af 1991 til punkt og prikke, siger Jacob Vestergaard. ? Også på erhvervsmarkedet. Vi er forpligtet til i vores prissætning at tage udgangspunkt i det til en hver tid gældende prisniveau for færgeoverfarterne. Og det mener vi, at vi gør. Vi kender færgernes priser men ikke deres rabatter, men jeg mener det stemmer nogenlunde med, at vi prismæssigt ikke skal ligge langt fra hinanden.
- Vi har en prismæssig rettesnor i den eksisterende konkurrencesituation. Så er det op til os at sikre vor langsigtede lønsomhed og optimere driften, så vi er i stand til at konkurrere på markedsvilkår. Jeg synes, det fungerer udmærket, - så må vi bare håbe, vi kan stå distancen, siger han.
-----