Der forsvinder trafik fra Helsingør/Helsingborg
- Når det er muligt for broen at flytte markedsandele så markant som tilfældet er her, skyldes det broens rabatsystem, der for store kunder medfører priser, der i meget høj grad kompenserer for den ekstra kørsel, der er, ved at anvende broen i stedet for færgevejen.
Svært at gennemskue- Øresundsbroen har i dag ? i modsætning til Storebæltsbroen - et rabatsystem, der dels giver mulighed for over 50 procent rabat og dels tillader flere operatører at sammenlægge den fælles omsætning i et selskab oprettet med det ene formål at få så billig en broaftale som muligt.
- I starten udgjorde den rabat, man kunne opnå max 10 procent, og det var vel at mærke en rabat, som kun de store kunder havde omsætning til. I dag er bro-rabatterne som nævnt betydeligt større, og rabatterne er tilsyneladende det våben, der skal anvendes for også at blive markedsleder på lastbilsiden, som man har været det på personbilerne siden starten.
Når færgerne stadig har så stor andel af trafikken, er det ifølge Thorkild Damgaard først og fremmest grundet de ?ekstra kilometer? via broen, der i disse tider med høje brændstofpriser vejer tungt, men pausen på en halv times tid og muligheden for et måltid mad sammen med andre chauffører tæller også med.
Sundbroen startede ruten i 1996. Ejeren var Per Henriksen, der ønskede at bryde monopolet og hermed sænke overfartspriserne.
Virksomheden blev i 1997 solgt til HH Ferries, der i dag sejler med to færger fra sidst i firserne. Rederiet omsætter i dag for 270 millioner danske kroner og transporterer årligt 2 millioner passagerer, 600.000 personbiler, 100.000 lastbiler og 8.000 busser.
Der er aktuelt 220 svenske og danske medarbejdere i rederiet, der ejes af svenske Stena.
-----