Svensk godsbaner under forandring
Til sammenligning producerede lastbiler omkring 35.000 mia. tonskilometer, mens den svenske nærskibsfart tegnede sig for godt 30.000 mia. tonskilometer.
De svenske jernbaner har altså formået at øge aktiviteterne i et voksende marked ? et kunststykke, som mange andre europæiske jernbaner har forsømt. En del af forklaringen er naturligvis, at de store geografiske afstande gør Sverige til et næsten ideelt land for godsbanedrift. Men det skyldes også en høj effektivitet.
GodseksplosionEU?s hvidbog og en række andre internationale trafikprognoser spår, at godsmængderne vil øges med 50 procent i 2015, i forhold til 2002-niveau. Holder prognoserne, så vil markedsforholdene fortsat være gunstige for de svenske jernbaner.
Men en forsat vækst på jernbane forudsætter, at godsbanetransporten forbliver effektiv og konkurrencedygtig i forhold til hovedkonkurrenten lastbilen.
Nøgleordet er kombiterminaler.
Det har man for længst indset i Banverket og hos øvrige svenske myndigheder, der sidste år tog initiativ til en regional udviklingsplan for Kombiterminaler i det sydlige Sverige.
Udviklingsplanen skal sikre, at eksisterende og kommende kombiterminaler er og bliver placeret optimalt i forhold til den øvrige infrastruktur og godstrømmene i dag og i fremtiden samt besidder den fornødne kapacitet.
Bag udviklingsplanen står Banverket Södra banregionen (BRS), Vägverket Region Skåne (VSK) og Vägverket Region Sydöst. Projektlederne har inddraget andre myndigheder som den svenske søfartsstyrelse og amter og kommuner og havne i regionen, samt naturligvis relevante transportorganisationer for alle tre transportformer.
Der er i dag seks kombiterminaler i det sydlige Sverige. 12 nye er allerede under planlægning. En udvikling, som må vække misundelse i Danmark.
At behovet for mere godsbanetransport er voksende, tvivler man ikke på i svenske Banverket.
- Road Pricing vil påvirke udnyttelsesgraden på landevejstransporter, men også ændre det modale split. Internationale godstransporter med lastbil forventes øget med 58 til 75 procent, afhængigt af afgiftsniveauet på veje ? til fordel for jernbanen. Nuværende flaskehalse på vejnettet vil blive værre, og nye vil opstå frem til 2015, fortalte Magnus Fahl, Banverket, i forrige uge på en konference i Nässjö ved en af de eksisterende kombiterminaler, der forventes udbygget i de kommende år.
- Internationale prognoser spår, at intermodale transporter vil øges med 110 procent fra 2003 til 2005, sagde Magnus Fahl.
-----