Hård kritik af havnerapport
Ikke mindst fordi rapporten konkluderer, at de kommunale havneselskaber bør have adgang til at udbyde havneserviceydelser som lastning og losning, pakhus- og terminaldrift. Serviceydelser, der i havneloven er forbeholdt private selskaber.
Det er angiveligt nødvendigt, hvis danske havne skal kunne konkurrere med udenlandske havne, der ifølge rapporten er i stand til at håndtere især containergods med samme effektivitet og hurtighed, som havne som Hamborg og Rotterdam.
Vækst for hvemDanske Havnevirksomheder ? der repræsenterer op mod 150 stevedorevirksomheder og terminaloperatører ? påpeger i høringssvaret, at ?Vækst i danske havne? i urimelig grad læner sig op af de kommunale havneselskabers opfattelse.
?Man kan sige, at konklusionerne i notatet i høj grad har fokus på de offentlige havnemyndigheders mulighed for at drive erhvervsvirksomhed, hvilket Danske Havnevirksomheder finder katastrofalt, da det ikke vil give vækst i danske havne, men alene ødelægger konkurrencevilkårene for de private havnevirksomheder,? hedder det i høringssvaret.
Danske Havnevirksomheder fastslår med analysedelen i rapporten, at de kommunalt ejede havneselskaber for hovedpartens vedkommende har en særdeles sund økonomi. Havne- og vareafgifter udgør ifølge modelberegninger i rapporten typisk den væsentligste omkostning i forbindelse med et skibsanløb, mens andelen er mindre for stevedore/skibsmæglere.
Men de kommune-ejede havnes fortjeneste på det enkelte skibsanløb stopper ikke her. Stevedorerne og skibsmæglerne betaler også arealleje til havnene. En detalje, der er overset i rapporten.
Danske Havnevirksomheder savner også en mere detaljeret analyse af forholdene på udenlandske havne. Notatet begrunder den sparsomme analyse med manglende data.
?I Konkurrenceredegørelsen fra 2003 har Konkurrencestyrelsen sammenlignet stevedorepriserne på Göteborg Havn og en række danske havnevirksomheder. Undersøgelsen viste, at priserne på denne operation var markant højere i Göteborg end i Danmark?, hedder det i høringssvaret.
Da godsomsætningen i Göteborg er langt større end nogen dansk havn, burde stordriftsfordelen kunne ses på priserne i den svenske storhavn. Danske Havnevirksomheder vover en god forklaring:
?Göteborg Havn er ejet af kommunen og alle operationer på havnen udføres af kommunen?.
Danske Havnevirksomheder betegner forslaget om offentlige myndigheders adgang til at konkurrere med private havnevirksomheder, som en alvorlig underminering af de private havnevirksomheders konkurrencemæssige situation.
?Det vil ikke tiltrække mere gods til søtransporten. Hertil kommer, at det er i direkte modstrid med det arbejde, der pågår i EU med liberalisering af havnetjenester.?
Skyhøje lønomkostninger
Danske Havnevirksomheder påpeger også, at rapporten stort set ikke beskæftiger sig med overenskomstforhold på de danske havne, selv om lønomkostningerne betegnes som tunge.
Lønomkostningerne udgør i gennemsnit halvdelen af alle omkostninger i en dansk stevedorevirksomhed ifølge Danske Havnevirksomheder, der også nævner et eksempel på en fastansat havnearbejder (terminalansat), der via ventepenge og overarbejdstidsbetaling opnår en timeløn på 800 kroner, hvis lønnen opgøres på den reelle arbejdstid.
Danske Havnevirksomheder mener ikke, at rapporten indeholder nogen begrundelser for at udvide de kommunale havnes operationsområde og ønsker, at de fortsat skal koncentrere sig om opgaven som infrastruktur-ejer.
?Havneloven indeholder ikke én bestemmelse, der hæmmer væksten. Der findes en begrænsning for kommunernes ? det vil sige det offentliges ? adgang til at drive erhvervsvirksomhed. Men dette er bestemt ikke hæmmende for væksten ? snarere tværtimod.?
-----