23948sdkhjf

Kombitransport

Der hersker næppe tvivl om, at den udvikling hen mod en åbning af adgangen til markedet for jernbanetransport, der blev igangsat i 1991 med Rådets Direktiv 91/440/EØF vil kunne udvikle især den kombinerede vej/banetransport til en bedre og måske mere konkur-rencedygtig aktør på det europæiske transportmarked. Spørgsmålet er imidlertid hvornår.

Efter adskillige ?jernbanepakker? er der i Danmark i dag i prin-cippet fri adgang til såvel national som international godstrans-port på skinner. Det er imidlertid langt fra tilfældet i hele Fæl-lesskabet, hvor kun 7 lande har gennemført liberaliseringsproces-sen til tiden, 11 er forsinkede og 5 afventer igangsætning.

Det kan være en medvirkende årsag til den begrænsede interesse for større nye kapitalinteressers indtræden på markedet. Tendensen er nemlig, at de tidligere nationale statsjernbanevirksomheder fort-sat er blandt de største aktører på markedet. IKEA?s velmente, men fejlslagne forsøg på at bryde monopolerne viser, at der skal bety-delige godsvolumener og store økonomiske muskler til for at starte egne trafikker op.

På et seminar i efteråret 2004 om den kombinerede banetrafik i Eu-ropa tegnede indlægsholderne fra fire skandinaviske kombiselskaber alle det samme billede; at væksten i den kombinerede trafik kun kan fortsætte i de kommende år, hvis rammerne for virksomhedernes muligheder for at konkurrere forbedres.

En af problemstillingerne i forbindelse med forbedring af markeds-adgang er, at den kombinerede trafik skal agere på et meget kon-kurrencebetonet og liberalt transport¬marked, samtidig med at de har en række rammebetingelser som betyder, at indkøb af under¬leverancer er reguleret. Konsekvensen er ikke konkurrencedygtige omkostninger og ikke konkurrencedygtig produktionskvalitet.

Selvom de europæiske kombiselskabers organisation UIRR i sin sta-tistik isoleret set kan konstatere en betydelig stigning i den kombinerede trafik i Europa gennem de seneste 10 år, er det forsat en så lille bid af det totale marked, at det ikke syner af meget i det store billede. I forhold til udviklingen af den kombinerede trafik til, fra og i Danmark, der stort set har stået i stampe, er der imidlertid på europæisk plan tale om imponerende stigninger.

Det synes imidlertid kun at underbygge udtalelsen fra Dansk Jern-bane Aps, der i realiteten kan destilleres til:

Det går, men det går langsomt og Danmark er ikke i centrum. Skal den kombinerede transport især til og fra Danmark udvikles yderli-gere i de kommende år, er det blandt andet de ovennævnte forhold, der skal tages stilling til og gøres noget ved.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109