Tragisk glatføreuheld bag udvikling af nyt trafikvarslingssystem
Efter den frygtelige ulykke for ca. to år siden, begyndte man at analyse hvad det egentlig var der skete. Man nåede frem til at ingen rigtig kunne belastes for det skete ? heller ikke vejvæsenet. Uheldet skyldes et skifte i vejret som betød at der pludselig blev spejlglat og både chaufføren på bussen og chaufføren på lastvognstoget var nærmest intetanende om den pludselig overgang til det spejlglatte føre, som medførte at lastvognstogets påhængsvogn skred over i den anden side af vejen og kollidere med bussen.
Opfinderen bag det VARO, Sampo Hietanen fortalte på konferencen Nordic / Baltic road safety seminar som netop er blevet afholdt, at man kunne have varslet chaufførerne, fordi oplysningerne om at vejret skiftede, var tilgængelige.
Piloterne på flyvemaskiner får vejrkort, som fortæller om den slags ændringer.
Ideen bag VARO er derfor at man fra centralt hold får disse satellitvejrkort opdateret løbende døg-net rundt og man derefter varsler trafikken gennem SMS-talebeskeder og via radio. Man opretter en form for Driver Alert Service.
Det er meningen at bilisterne skal tilmelde sig informationerne og indenfor en radius af en snes km af de steder, hvor der er risiko for vejrmæssige problemer vil de tilmeldte få en talebesked. Inden for en betydelig større radius vil der også blive informeret om problemet. Om økonomien siger Sampo Hietanen at man vil have forsikringsselskaberne med og derved bliver det minimeret for den enkelte bruger.
Foreløbig starter VARO med et pilotprojekt med tre firmaer.
SHELL i Finland har allerede meldt sig som værende interesseret i at kunne modtage informatio-nerne til tankvognene. Ligeledes er der fra svensk hold også stor interesse for at få startet et lignen-de projekt op i Sverige.
-----