23948sdkhjf

Fra passiv til aktiv sikkerhed

DaimlerChrysler demonstrerer et hav af nye sikkerhedsmæssige tiltag til lastvogne og varebiler

DaimlerChrysler demonstrerer et hav af nye sikkerhedsmæssige tiltag til lastvogne og varebiler



DaimlerChrysler har netop givet europæisk motorpresse et forjættende blik ind i en langt mere trafiksikker fremtid, på koncernens testbane i Papenburg i det nordvestlige Tyskland.

Her demonstrerede bilkoncernen en lang række nye sikkerhedsmæssige teknologier, der aktivt hjælper chaufføren.

I dag kan DaimlerChrysler levere den tunge lastvognsserie Actros med blandt andet sporassistent, tempostat med indbygget afstandsmåler og ESP.

Nu har DaimlerChrysler vist hvordan den nuværende passive sporassistent (Lane Assistent) i stedet kan blive et virkelig aktivt trafiksikkerhedsudstyr.

Den kommende version vil ud over at advare akustisk, som den nuværende version også gør, når lastvognen har kurs ud over midterstriben eller kantstriben i højre side af vejbanen, aktivt gå ind og afbremse hjul, så vognen vender tilbage på ret kurs.

En prototype af katastrofebremsesystem blev også fremvist på den store testbane i Papenburg. Dette system vil blive lanceret på markedet i foråret 2006, og er en videreudvikling af tempostaten med indbygget afstandsmåler. Dette system vil fange en kø af holdende biler foran lastvognen, f.eks. ved kørsel på motorvej.

En af koncernens amerikanske lastvognsfabrikker, Freightliner, har udviklet et avanceret cruisecontrolsystem (PCC Predictive Cruise Control), der ved hjælp af digitale kort hele tiden ser ruten foran lastvognen. Under kørslen afpasser vognen selv hastigheden. Hvis chaufføren er på vej til at køre for hurtigt ind i en kurve, måske fordi han ikke kender vejen, griber systemet ind og afbremser i tide, takket være PCCsystemets evne til at se fremad. Systemet er dog under stadig udvikling.

DaimlerChrysler har ikke glemt de lettere køretøjer. Til kassevognene demonstrerede DaimlerChrysler blandt andet en simpel afstandsmåler, som med akustisk signal advarer føreren om, nu køres der for tæt på den forankørende. Dette tiltag må absolut hilses meget velkommen. Alt for mange kurer- og budtransporter i kassevogne kører alt for tæt på de forankørende på vore veje. Til transporterne viste DaimlerChrysler en videreudvikling af ESP-systemet, der går ind og stabiliserer efter belæsningen af køretøjet. Er vognen lastet tunge? Er der et højt tyngdepunkt, som forringer stabiliteten? Det tager systemet højde for.

DaimlerChrysler, der var de allerførste til at indføre cruisecontrol med afstandsmåler på tunge lastvogne, har igen vist, at man ligger langt fremme foran mange konkurrenter, når det gælder tiltag til gavn for trafiksikkerhed.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062