23948sdkhjf

Ny flot version af Renault Premium

De største synlige ændringer er sket inde i førerhuset, hvor der er kommet et nyt interiør med et flot sølvmetallook og et cockpit med nye digitale kontrolinstrumenter lige i førerens synsfelt. Personlig synes jeg egentlig, at den nuværende Premium har et udmærket arrangement af kontrolure m.v. Men Renault mener åbenbart, at det er tid til få frisket designet lidt op.

Det nye arrangement har speedometeret lige i midten, tre runde kontrolure på venstre side og et display på højre side af speedometeret. Der er kommet nye kontakter og et nye farver m.v.

Samtidig er der kommet nye sæder og ny førerhusaffjedring. Indvendig sondrer man mellem en dagversion og sovekabineversion.

Dagversionen har en anden udformning af hele instrumentbrættet ind mod midten i forhold til sove-kabinemodellen, der er meget lig med det der findes i Magnum.

Udvendig er der kommet nye forlygter med Xenonlamper samt indbyggede tågelys, en ny og mere aggressiv grill, som signalerer mere power. Overgangen fra forruden over solskærmen op til det øverste af frontside på førerhuset er blevet meget flottere. Den nye solskærm har virkelig givet Premium et flot løft.


Ny motorserie

Den vigtigste ændring er dog introduktionen af en helt ny 11 liters (10,8 liters slagvolumen) motor som kommer fra AB Volvo Gruppen (Volvo ? Renault ? Mack).

Den nye motor, der har en topydelse på 440 hk /2000 Nm og bærer betegnelse DXi11, hævdes iføl-ge Renaults teknikere at kunne give en brændstofbesparelse i nærheden af fem procent. Motoren findes yderligere i to effekt-varianter nemlig 330 hk/1650 Nm og 380 hk/1850 Nm.

Den nye motor leveres i starten kun som en EURO3 version, hvilket virker besynderligt i en tid hvor alle konkurrenterne lancerer både EURO4 og 5 versioner af deres drivlinier.

Men til næste forår vil der blive lanceret både EURO 4 og 5 versioner, som er udstyret med SCR-teknik.

Renault Premium leveres med en manuel betjent gearkasse eller den kendte Optidrive II gearkasse, som er den samme version af Volvos I-Shift, der blev introduceret i Magnum tidligere på året. Et rigtig godt valg på gearkassesiden. Dertil kommer nye bagaksler som findes i to versioner til Pre-mium Road.

Bremsebestykningen er en version som Renault kalder EBS 5 og som Renault selv benævner som de bedste på markedet. Premium Road leveres med Optibrake motorbremsen, der er meget effektiv. For dem der har behov for mere bremsekraft leveres der også en retarder, som er væsentlig forbed-ret i forhold til den tidligere udgave.

Som noget nyt er ESP også en option på den nye Renault lastvogn. Vi vender tilbage med en prøve-kørsel af den nye Renault Premium Road i det næste nr. af Danmarks Transport-Tidende.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079