Stigende fragtmængder til Afrika
- Det er først og fremmest de store og faste forsendelser af nødhjælps og ulands-projektgods, der har tegnet billedet gennem de seneste mange år. Men væksten i markedet drives primært af den voksende efterspørgsel efter forbrugsvarer og kapitalvarer i den sydlige del af Afrika, der bliver stadigt mere integreret i den globale økonomi.
- Martinair Cargo satser derfor stærkt på Sydafrika, og hvor vi i dag flyver tre gange ugentligt på Johannesburg, går vi fra 26. september op til fire og fra 2. november fem ugentlige flyvninger med MD-11F, siger Torbjørn.
Afrika vokserGodset fra Skandinavien, Finland og Baltikum truckes til Amsterdam i et road feeder system, der fleksibelt kan tilpasses skiftende kundebehov. Salget af selskabets produkter foregår i Sverige i eget regi, mens det i Danmark, Norge, Finland og Baltikum er Kales Air Services, der står for opgaven som cargo GSA.
IATA?s CASS-statistik siger, at i Danmark ligger Johannesburg som nr 15 på top-30 listen over de vigtigste destinaitoner. I Sverige ligger destinationen som nr 12, og i Norge som nr 25.
Ifølge en statistik, der indgår i en markedsanalyse ved Lufthansa Cargo vil Afrika som destinationsland årligt vokse med 4.8 procent, i Sverige med 6.3 procent, og i Finland med 6.4 procent frem til 2010. Væksten for Baltikums vedkommende vil være 6.6 procent.
I 2994 gik der 5,017 tons fragt til Afrika fra Danmark. Fra Sverige 5,155 tons, fra Norge 1,270 tons, fra Finland 2,389 tons, og fra Baltikum 47 tons.
-----