Quickshift sparer dieselolie
Renault opgiver selv, at Quickshift vil reducere brændstofforbruget med helt op til otte procent ? en ganske respektabel forbedring.
Transport-Tidende har testet en Renault Master 120.33 DCI Kassevogn L2H2, der er stillet til rådighed af Renault Trucks Danmark A/S, der fik del i distributionsrettighederne til Renault Master i starten af året.
Automatisk eller manuelt
Quickshift tillader både fuldautomatisk og manuelt/automatisk gearskifte.
Koblingen er forsvundet, og gearstangen er afløst af et joystick, der er et kryds mellem et klassisk manuelt gearskifte og et automatgear.
Bilen startes i neutral og vælger fuldautomatisk gearskifte af sig selv. Hvis chaufføren ønsker det, eller situationen ligefrem kræver det, gearer man op eller ned ved et lille skub frem eller tilbage på joystikket.
Transport-Tidende valgte med vilje valgt at overlade sliddet med gearskifte til automatikken, og det har fungeret glimrende i hele testugen. Kun en enkelt gang fandt vi, at den elektroniske chaufførhjerne var lidt langsom til at skifte op fra 1. til andet gear.
Gearets aktuelle indstilling vises hele tiden på et display i mellem speedometer og omdrejningstæller.
Gearkassen har seks fremadgående gear plus naturligvis bakgear.
Generelt prioriterer gearcomputeren brændstoføkonomi og komfort frem for raceregenskaber. Men masserer man speederen ivrigt, opdager computeren omgående, at der skal ekstra kul på kedlen.
Hvis Quickshift faktisk er lidt sløvere i optrækket, sammenlignet med en Master med manuelt gearskifte, så skal forskellen formentlig måles i tiendedele sekunder fra 0 til 100 km/t.
Mindre tørstKomfortmæssigt er det automatiserede gearskifte en stor gevinst, der især er velkommen ved bykørsel.
En kort test af det manuelle gearskifte ? der reelt går via computeren ? viser, at det ikke gør det helt så kvikt som en koblingsfod i kød og blod. Men set over et længere accelerationsforløb går det omtrent lige op.
Quickshift-gearets adfærd kan desuden reguleres efter forholdene ved tryk på en knap ? for henholdsvis tungt læs og glat føre. To nyttige funktioner, der hjælper chaufføren med at holde sig på dydens smalle sti i kurver eller glat føre.
Quickshift leveres kun på Master i to forskellige varianter af Renaults 2,5 liters dieselmotorer, der yder henholdsvis 100 og 115 hk.
Som tidligere test af Renault Master (og søsterbilerne fra Opel og Nissan) har vist, så er Master absolut et kompetent bud på en kassevogn i den tunge ende. Quickshift-gearkassen ligger omkring 11.000 kroner oven i købsprisen. Men med dagens dieselpriser, så er det en investering, som vil tjene sig hjem inden for overskuelig tid, hvis Renaults ?8? procent holder.
Det afhænger naturligvis af, hvordan man kører uden den dieselfornuftige computer til at holde styr på kobling og gearskift. Men der er formentlig meget få chauffører, der kan konkurrere med teknikken i det lange løb. Derfor vil selv med en brændstofbesparelse på det halve, gøre Master med Quickshift værd at overveje.
-----