Luftskibe eller varm luft
I modsætning til den tidligere zeppeliner, der blev løftet med brint, anvender et moderne luftskib den ikke brændbare gas helium. Helium er en inaktiv luftart, der så vidt vides ikke fremstilles syntetisk, men kun forekommer som en bestanddel af naturgas i Te-xas og Kentucky i USA - og så har helium 10 % mindre løfteevne end brint. 1 kubikmeter helium løfter 1 kilo gods. Da der desuden skal løftes en vis form for skelet og maskineri m.v., så bruger de pro-totyper, der er i drift, nu mellem 2 og 3,4 kubikmeter helium for at løfte 1 kilo gods. Én type luftskib, der f.eks. kan løfte 200 ton har en længde på 185m, en bredde på 77m, en højde på 47m og er fyldt med knap 460.000 kubikmeter helium.
Jordbundne talSelvom den samlede danske udenrigsomsætning af gods med fly på ca. 108.000 tons årligt kun udgør en brøkdel af det lastbiltrans-porterede gods, kan bare denne mængde anskueliggøre mulighederne for godstransport i større omfang med luftskibe. Antages det, at den danske ind- og udgående luftfragt skulle til og fra den samme destination på en afstand af f.eks. 6000 km, skal der indsættes 3 af ovennævnte luftskibe i 360 dage om året. Såfremt der skulle an-vendes luftskibe til den samlede europæiske ind- og udgående luft-fragt på samme konditioner, krævede det indsats af 250 luftskibe 360 dage om året. Hertil skulle der i givet fald anvendes 125 mil-lioner kubikmeter af den knappe ressource helium! Hertil kommer, at luftskibene til stadighed vil lække helium og derfor løbende skal genopfyldes. Om ikke andet så af den grund bliver luftskibe næppe andet end et begrænset alternativ til f.eks. enkelte speci-elle projektlaster, men der arbejdes fortsat med forskellige ide-er.
Vilde drømmeLuftskibe har været brugt med meget stor effekt til alle mulige reklameformål - det mest kendte er dækfirmaet Goodyear, der har en hel flåde af bløde luftskibe, de såkaldte blimps. Deres unikke flyveegenskaber gør dem også velegnet til overvågningsopgaver, f.eks. miljøovervågning og redningsopgaver. Andre tyske firmaer arbejder med fragtluftskibe, en slags flyvende kraner, men ind til videre er det kun Zeppelin Luftschifftechnik der har realiseret drømmen om et nyt stift luftskib.Nogle drømmer om at forøge læng-den, så løftekapaciteten kunne forøges, så man kunne få noget, der kan konkurrere med passagerfly. I princippet kan man forstørre uendeligt; nogle entusiaster drømmer endda om luftskibe på 2½ ki-lometers længde, som kan transportere 3.500 passagerer!
Men at luftskibe skulle kunne varetage betydelige godstransportop-gaver som i dag gennemføres af luftfragten, savner enhver sandsyn-lighed.
-----