23948sdkhjf

Maut-fri slider med automatiseret gearskifte

Førerhusets interiør har også fået en ansigtsløftning med nye instrumentborde, meget bedre sæder og bedre køjer. Også her er flere designdetaljer hentet fra Actros-serien.

Der kan vælges mellem tre forskellige typer cockpit. Der findes en kort-radius distributions version, en langdistance version og endelig en luksusversion. Atego kan leveres med en-ten et kort S-førerhus, et kort forlænget S-førerhus, et lang førerhus med almindelig tag (L) og et langt førerhus med højt tag (L). Det nye forlængede førerhus er 18 cm længere end det tidligere korte førerhus. En ?tilbygning?, der har givet et stort løft til serien.

Rattet kan ikke vippes så meget som i Actros-serien. Men det skyldes nok de snævre pladsmuligheder.

Mercedes Atego mangler desværre stadig rat-kontakter, der er en virkelig positiv sikker-hedsfaktor, når det gælder betjening under kørsel. Et lidt mærkeligt fravalg, da Mercedes personvogne har anvendt teknologien i årevis - og rat-kontakter anses vel nærmest for en selvfølge i Actros-serien.

En anden mangel er, at man ikke kan aflæse det momentane brændstofforbrug. Dieselolie lægger beslag på en stor del af driftsomkostningerne. Derfor er det naturligvis vigtigt, at chaufføren løbende kan aflæse brændstofforbruget. Det kan han i en Actros, men ikke i Atego.

Når vi er ved udstyret, er det også en skam, at DaimlerChrysler koncernen ikke tilbyder hele SafetyPluspakken eller dele deraf som ekstraudstyr til Atego-serien.

Afstandsmåleren er uundværlig, når man først har prøvet at køre med den, og man kører meget på motorveje.

Netop den testede Atego, der er af ?Mautkiller? typen, vil sikkert blive en udbredt lastvogn til lette opgave over såvel korte som lange afstande, der skal løses hurtigt og uden de sto-re omkostninger. Det vil betyde megen kørsel på motorveje.

Bred appel

Atego findes i et modeludvalg fra 6,5 til 15 ton totalvægt og med motorer fra 122 til 279 hk. Derfor henvender Atego også til et bredt og derfor stort marked.

Motormæssigt kan Atego-serien fås med OM 904 LA på 4,25 liter med en effekt på heny-holdsvis 122 hk / 470 nm, 150 hk/580 nm og 177 hk/675 nm. Dernæst kommer OM 906 LA, der er en 6-cyl. version på 6,37 liter slagvolumen, og som findes i følgende versioner : 231 hk/810 nm og 279 hk/1100 nm.

Som noget nyt findes der nu også OM 924 LA, der er en opgraderet 4 cyl- version på 4,80 liters slagvolumen, som yder 218 hk/810 nm, der jo matcher den 6-cyl. OM 906 LA. Alle motorvarianter er med brændstofindsprøjtningssystemet Pumpe-linje-dyse (kladet PLD) og en elektronisk motorstyring.

Foreløbig leveres Ategoserien udelukkende som EURO3 klassificerede, men man forven-ter i løbet af efteråret at der komme en EURO4 version.

Testvognen er af typen 1222L og er netop udstyret med den kraftfulde firecylindrede motor OM 924LA, der er 100 kg lettere end storebror OM906LA på seks cylindre, som blot yder 13 hk mere.

Gearkassen er et fantastisk fornuftigt valg til denne vogntype, en såkaldt Telligent gearskif-te med seks trin, der er fremstillet af Mercedes-Benz, og som har automatiseret gearskifte. Det er et fantastisk løft at have sådan en gearkassebestykning i en distributionsvogn, der sandsynligvis vil få megen kørsel i stresset trafik. Et gearkassealternativ som DaimlerCh-rysler fortjener ros for.

Alle typer veje

Teststrækningen gik ad motorvej, bakkede småveje, almindelige hoved- og landeveje samt stærkt trafikeret vejstrækninger i større byer og gav derved et godt billede af, hvor-dan det er at køre med en Atego i denne størrelse.

Det er blot at sætte sig ind bag rattet, finde en behagelig stilling i det gode førersæde, sæt-te diagramarket i fartskriveren, starte motoren, slippe håndbremsen, påvirke Telligent gearvælgeren til første gear, give gas - og så er man kørt. Det har aldrig været lettere. Man skal ikke tænke på gearskiftet, det klarer bilen selv.

Takket være ?Hillstop?, der holder vognen fast i nogle sekunder, undgår man at vognen begynder at rulle baglæns ved igangsætning opad. Det virker bare perfekt.

Den firecylindrede dieselmotor arbejder ligeså perfekt.

Men efter, at den er blevet lanceret, er der også sket nyt hos konkurrenterne. MAN har i foråret lanceret TGL-serien, der er en helt ny lastvognsserie og som netop har en version med en særdeles arbejdsom motor. Specifik er MAN TGL med den firecylindrede D0834 motor som yder 206 hk/ 830 NM en meget kraftig konkurrent til Atego 1222 L.

MANs motor er med en totrins turboladning, der virkelig lægger fra land, når der er brug for det.

Samtidig har MAN også lanceret ZF-AsTronic gearkasseserien, der også er version med automatiseret gearskifte. Atego har dermed fået en meget stærk konkurrent netop på den-ne størrelse med en totalvægt lige under 12 ton - så der kan køres Mautfrit på de tyske veje.

Ud over MAN er IVECO også en betydelig konkurrent inden for dette segment.

Ruller fint

Lige ud af vejen ruller Atego fint. Når der kommer en bakke kører den bare stille og roligt op over bakken. Det var også tilfældet da vi forcerede et af Danmarks højeste punk-ter, Ejer Bavnehøj. Gearskiftene sker uden de store ryk. Sommetider kan det godt føles som om motoren kører op i et højt omdrejningsfelt, inden der bliver skiftet op. Men man skal så også huske på, at der kun er seks trin i testvognens gearkasse.

Ved igangsætning kan det godt føles som om det lige varer lidt inden koblingen bliver sluppet. På det område har jeg nok oplevet andre automatiserede gearkasser på større lastvogne af andre fabrikater, hvor det føles som om det går hurtigere. Men det er ikke noget problem.

Bremserne fungerer upåklageligt og meget direkte. Styretøjet er let at betjene og føles meget direkte med god kontakt til vejbanen. Vognen er dog ikke så ?glad? for at køre i sporriller.

Ud af motorvejen ruller vognen også fint, og man kan sidde og slappe af dermed køre i lang tid, hvis det er det man skal. Et ankepunkt i testvognen er dog, at den ikke var forsy-net med aircondition. De tider må være forbi, hvor den slags kun sidder i direktørens Mer-cedes personvogn. Det har noget med velvære at gøre, og dermed er det også en faktor, der er med til at påvirke chaufførens helbred. Det handler om førermiljø.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063