Tre bilfabrikker i udviklingssamarbejde
Nye teknologier inden for hybridteknik på benzin og dieselmotorer skal hurtigere i produktion
DaimlerChrysler AG, BMW Group og General Motors Corporation underskrev i onsdags en samarbejdsaftale vedrørende udvikling af hybridteknik til benzin- og dieseldrevne motorer. Formålet er at udnytte bilfabrikkernes ekspertise på området og derigennem fremskynde udviklingen af den nye teknik.
Helt konkret handler det om at frembringe en to-trins hybridteknik, som formindsker brændstofforbrug uden at påvirke fremdriften negativt. Hybridteknikken vil i bund og grund være ens for alle tre bilmærker, men bilproducenterne agter naturligvis at anvende det nye teknik under hensyntagen til egne kravspecifikationer. De enkelte dele vil blive udviklet på GM, DaimlerChrysler, og BMW Hybrid Development Center i Troy i staten Michigan, og Hybrid Development Center vil tillige få ansvaret for tilpasning af systemet, som blandt andet består af elektromotorer, elektronik, system-monitorering og kabler. Konstruktion vil kunne tilpasses en lang række forskellige køretøjer, og priserne vil kunne holdes nede, fordi man bruger fælles underleverandører. To-trins teknikken medfører, at kommende hybridmodeller i bytrafik og ved kødannelser drives enten af to elektromotorer eller udelukkende af en forbrændingsmotor – eller med en kombination af begge. På landevej eller motorvej bringes trin to i anvendelse, hvilket vil sige, at forbrændingsmotoren driver bilen, men der er mulighed for at tilkoble elektromotorerne, når der kræves ekstra hestekræfter, som for eksempel i forbindelse med overhalinger eller i bakket terræn. Kort sag oplyser DaimlerChrysler i en pressemeddelelse, at trin to minimerer forbruget men maksimerer effekten. Hybridteknikken vil først og fremmest blive brugt til personbiler og lettere erhvervstransport. Da det drejer sig om et forskningsprojekt, vil man først på et senere tidspunkt få at vide, i hvilken udstrækning teknikken egner sig til lastbiler.
-----