Ingen smøreolie fra EU’s finansministre
Vognmænd skuffet over manglende vilje til indgreb over for de høje oliepriser
EU’s finansministre var ikke gavehumør, da de mødtes i weekenden, og afviste lempelser af brændstofafgifterne i forbindelse med de skyhøje oliepriser.
ØKOFIN-mødet (EU’s ministerråd for finans- og økonomiministre) betegnede de kraftige stigninger på råolieprisen, som et globalt problem. Ministrene afviste, at den høje råoliepris udgør en alvorlig trussel mod den økonomiske vækst i EU-landene og var enige om, at der ikke kan gennemføres tiltag, der virker konkurrenceforvridende.
ØKOFIN-ministrene erkendte behovet for at øge udbuddet af olie. Herunder gennem pres på de olieproducerende lande og olieselskaberne. I et mere langsigtet perspektiv fastslår ministrene behovet for en reform af energiforbruget i EU, herunder bedre udnyttelse af de eksisterende resourcer.
- En stor del af de initiativer, som ministrene har drøftet vil kun slå igennem på lang sigt og løser derfor ikke problemerne for de vognmænd, der ikke har oliereguleringsklausuler i kontrakterne, eller de, som ganske enkelt ikke kan følge med stigningstakten i priserne, udtaler adm. direktør Erik Østergaard, Dansk Transport & Logistik.
- Statens ekstraindtægter som følge af de skyhøje priser kunne have gjort meget bedre gavn i samfundsøkonomien, og ethvert tiltag, som måtte blive taget i andre EU-lande, kan vi kun betragte som en forværring af konkurrenceforholdene. Vi forventer, at den danske regering sikrer, at danske transportørers konkurrenceevne ikke forringes på grund af tiltag i andre lande, udtaler Erik Østergaard på vognmandsorganisationens hjemmeside.
Oliepriserne er faldet en anelse efter frigivelse af nationale oliereserver i USA og Europa, men prisniveauet ligger forsat meget højt.
Ifølge DTL er omkostningerne for en typisk transportør øget med 4 til 6 pct. siden nytår alene på grund af de stigende dieselpriser. Hertil skal så lægges øvrige omkostningsstigninger.
-----